יום חמישי, 15 בינואר 2015

בראשית כ' - פרשנות

את בראשית כ' ניתן להשוות מבחינת עלילה לבראשית י"ב 10-20:

קטגוריה להשוואה
בראשית י"ב
בראשית כ'
הארץ אליה אברהם ושרה מגיעים
מצרים
וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה (פס' 10)
גרר
וַיָּגָר, בִּגְרָר (פס' 1)
דרישת אברהם משרה
להגיד שהיא אחותו
 אִמְרִי-נָא, אֲחֹתִי אָתְּ (פס' 13)
להגיד שהיא אחותו
וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל-שָׂרָה אִשְׁתּוֹ, אֲחֹתִי הִוא
(פס' 2)

המלך
וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה, בֵּית פַּרְעֹה. (פס' 15)
וַיִּשְׁלַח, אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְּרָר, וַיִּקַּח, אֶת-שָׂרָה.
(פס' 2)
עונש למלך
 וַיְנַגַּע ה' אֶת-פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים, וְאֶת-בֵּיתוֹ, עַל-דְּבַר שָׂרַי, אֵשֶׁת אַבְרָם (פס' 17)
וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-אֲבִימֶלֶךְ, בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה; וַיֹּאמֶר לוֹ, הִנְּךָ מֵת עַל-הָאִשָּׁה אֲשֶׁר-לָקַחְתָּ, וְהִוא, בְּעֻלַת בָּעַל. (פס' 3)
טענת המלך
וַיִּקְרָא פַרְעֹה, לְאַבְרָם, וַיֹּאמֶר, מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי; לָמָּה לֹא-הִגַּדְתָּ לִּי, כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא  לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא, וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה; וְעַתָּה, הִנֵּה אִשְׁתְּךָ קַח וָלֵךְ (פס' 18-19)
טוען כלפי ה':
וַאֲבִימֶלֶךְ, לֹא קָרַב אֵלֶיהָ; וַיֹּאמַר--אֲדֹנָי, הֲגוֹי גַּם-צַדִּיק תַּהֲרֹג. הֲלֹא הוּא אָמַר-לִי אֲחֹתִי הִוא, וְהִיא-גַם-הִוא אָמְרָה אָחִי הוּא; בְּתָם-לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי, עָשִׂיתִי זֹאת (פס' 4-5)
טוען כלפי אברהם:
וַיִּקְרָא אֲבִימֶלֶךְ לְאַבְרָהָם, וַיֹּאמֶר לוֹ מֶה-עָשִׂיתָ לָּנוּ וּמֶה-חָטָאתִי לָךְ, כִּי-הֵבֵאתָ עָלַי וְעַל-מַמְלַכְתִּי, חֲטָאָה גְדֹלָה:  מַעֲשִׂים אֲשֶׁר לֹא-יֵעָשׂוּ, עָשִׂיתָ עִמָּדִי (פס' 9)
המתנות שקיבל אברהם
וּלְאַבְרָם הֵיטִיב, בַּעֲבוּרָהּ; וַיְהִי-לוֹ צֹאן-וּבָקָר, וַחֲמֹרִים, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת, וַאֲתֹנֹת וּגְמַלִּים (פס' 16)
וַיִּקַּח אֲבִימֶלֶךְ צֹאן וּבָקָר, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת, וַיִּתֵּן, לְאַבְרָהָם (פס' 14)


אברהם מצטייר באור שלילי מההשוואות הללו. אם בפעם הראשונה ניתן היה לומר שהוא עושה זאת כדי להינצל, נראה שכאשר הוא עושה זאת שוב בבראשית כ' הדבר נעשה כדי להרוויח על חשבונם של אחרים.
השיטה היא להגיד ששרה היא אחותו, ידוע שהיא אישה יפה מאוד ולכן ככל הנראה המלכים בארץ שהם מגיעים אליה ירצו את שרה, ברגע שהם לוקחים אותה הם נותנים לאברהם מוהר כמקובל באיזור, כאשר לוקחים אישה לנישואים.
אלוהים מתערב ומעניש את המלך על שלקח את שרה לעצמו, המלך נזעק מבקש סליחה, מחזיר את שרה ומגרש את אברהם.

אברהם הוא המרוויח העיקרי מכל העסק, הוא מקבל את אשתו בחזרה מבלי שנגעו בה ומרוויח על חשבון המלך מכיוון שהכסף והרכוש נשאר אצלו.

אברהם מצטייר כאן כדמות שלילית ביותר וניתן להגיד אפילו שהוא מסרסר באשתו כדי להשיג כסף ורכוש, הדבר קשה לנו כקוראים מכיוון שאברהם הוא אבי האומה ואנו מצפים ממנו להיות דוגמא ומופת אולם אברהם כמו כל בני האדם לא מושלם, הוא מועד לעיתים, לפעמים זה בצורה מאוד קיצונית כמו במקרה שלפנינו, וכנראה שבמקרה של אברהם הדברים החיוביים בו עלו על השליליים ולכן לא נענש, לא ננזף על ידי ה' ונשאר אבי האומה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה