יום ראשון, 10 במאי 2015

פרויקט 929 - שמות י' - יום חמישי 12.3.15 כ"א באדר תשע"ה

שמות פרק י

פס' א'-כ': מכת ארבה

א וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, בֹּא אֶל-פַּרְעֹה:  כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ, וְאֶת-לֵב עֲבָדָיו, לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה, בְּקִרְבּוֹ 
ב וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן-בִּנְךָ, אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם, וְאֶת-אֹתֹתַי, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בָם; וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי יה' 
ג וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, אֶל-פַּרְעֹה, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו כֹּה-אָמַר ה' אֱלֹהֵי הָעִבְרִים, עַד-מָתַי מֵאַנְתָּ לֵעָנֹת מִפָּנָי; שַׁלַּח עַמִּי, וְיַעַבְדֻנִי 
ד כִּי אִם-מָאֵן אַתָּה, לְשַׁלֵּחַ אֶת-עַמִּי--הִנְנִי מֵבִיא מָחָר אַרְבֶּה, בִּגְבֻלֶךָ 
ה וְכִסָּה אֶת-עֵין הָאָרֶץ, וְלֹא יוּכַל לִרְאֹת אֶת-הָאָרֶץ; וְאָכַל אֶת-יֶתֶר הַפְּלֵטָה, הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִן-הַבָּרָד, וְאָכַל אֶת-כָּל-הָעֵץ, הַצֹּמֵחַ לָכֶם מִן-הַשָּׂדֶה 
ו וּמָלְאוּ בָתֶּיךָ וּבָתֵּי כָל-עֲבָדֶיךָ, וּבָתֵּי כָל-מִצְרַיִם, אֲשֶׁר לֹא-רָאוּ אֲבֹתֶיךָ וַאֲבוֹת אֲבֹתֶיךָ, מִיּוֹם הֱיוֹתָם עַל-הָאֲדָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה; וַיִּפֶן וַיֵּצֵא, מֵעִם פַּרְעֹה 
ז וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו, עַד-מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ--שַׁלַּח אֶת-הָאֲנָשִׁים, וְיַעַבְדוּ אֶת-ה' אֱלֹהֵיהֶם; הֲטֶרֶם תֵּדַע, כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם 
ח וַיּוּשַׁב אֶת-מֹשֶׁה וְאֶת-אַהֲרֹן, אֶל-פַּרְעֹה, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, לְכוּ עִבְדוּ אֶת-ה' אֱלֹהֵיכֶם; מִי וָמִי, הַהֹלְכִים 
ט וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ; בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ, נֵלֵךְ--כִּי חַג-ה', לָנוּ.
י וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, יְהִי כֵן ה' עִמָּכֶם, כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם, וְאֶת-טַפְּכֶם; רְאוּ, כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם 
יא לֹא כֵן, לְכוּ-נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת-ה'--כִּי אֹתָהּ, אַתֶּם מְבַקְשִׁים; וַיְגָרֶשׁ אֹתָם, מֵאֵת פְּנֵי פַרְעֹה.  

ה' אומר למשה ללכת לפרעה כי הוא הכביד את ליבו של פרעה כדי שה' יוכל לעשות את כל האותות האלו וכדי שמשה יספר לבנו ולבן בנו (הנכד) על כל אשר עשה ה' למצרים, על האותות (הכוונה למכות). משה ואהרון מגיעים לפרעה ואומרים לו שאלוהי העברים שואל עד מתי הוא יסרב להענות לבקשתו לשלוח את עמו כדי שיעבדו לו. ואם הוא מסרב לשלוח את עם מחר ה' יישלח לו ארבה בכל הארץ, הארבה יהיה כל כך רב עד כדי כך שיכסה את הארץ והוא יאכל את היבול שנשאר ממכת הברד. עבדי פרעה שומעים זאת ושואלים את פרעה עד מתי העם הזה יהיה לנו למוקש, הכוונה עד מתי ימשיכו לסבול בגלל עם ישראל, הם מבקשים מפרעה שישלח את העם כדי שיעבדו את האלוהים שלהם ומצרים לא תיפגע. פרעה מסכים לכך אך שואל את משה מי הולך לזבוח לה'. משה אומר לו שכולם, כל העם יילך למדבר. פרעה מסכים לשלוח רק את הגברים שיעבדו את ה' ומגרש אותם מפניו.

יב וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, נְטֵה יָדְךָ עַל-אֶרֶץ מִצְרַיִם בָּאַרְבֶּה, וְיַעַל, עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְיֹאכַל אֶת-כָּל-עֵשֶׂב הָאָרֶץ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר הִשְׁאִיר הַבָּרָד 
יג וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-מַטֵּהוּ, עַל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיהוָה נִהַג רוּחַ-קָדִים בָּאָרֶץ, כָּל-הַיּוֹם הַהוּא וְכָל-הַלָּיְלָה; הַבֹּקֶר הָיָה--וְרוּחַ הַקָּדִים, נָשָׂא אֶת-הָאַרְבֶּה 
יד וַיַּעַל הָאַרְבֶּה, עַל כָּל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיָּנַח, בְּכֹל גְּבוּל מִצְרָיִם:  כָּבֵד מְאֹד--לְפָנָיו לֹא-הָיָה כֵן אַרְבֶּה כָּמֹהוּ, וְאַחֲרָיו לֹא יִהְיֶה-כֵּן 
טו וַיְכַס אֶת-עֵין כָּל-הָאָרֶץ, וַתֶּחְשַׁךְ הָאָרֶץ, וַיֹּאכַל אֶת-כָּל-עֵשֶׂב הָאָרֶץ וְאֵת כָּל-פְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר הוֹתִיר הַבָּרָד; וְלֹא-נוֹתַר כָּל-יֶרֶק בָּעֵץ וּבְעֵשֶׂב הַשָּׂדֶה, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם 
טז וַיְמַהֵר פַּרְעֹה, לִקְרֹא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן; וַיֹּאמֶר, חָטָאתִי לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם--וְלָכֶם 
יז וְעַתָּה, שָׂא נָא חַטָּאתִי אַךְ הַפַּעַם, וְהַעְתִּירוּ, לַה' אֱלֹהֵיכֶם; וְיָסֵר, מֵעָלַי, רַק, אֶת-הַמָּוֶת הַזֶּה 
יח וַיֵּצֵא, מֵעִם פַּרְעֹה; וַיֶּעְתַּר, אֶל-ה' 
יט וַיַּהֲפֹךְ יה' רוּחַ-יָם, חָזָק מְאֹד, וַיִּשָּׂא אֶת-הָאַרְבֶּה, וַיִּתְקָעֵהוּ יָמָּה סּוּף:  לֹא נִשְׁאַר אַרְבֶּה אֶחָד, בְּכֹל גְּבוּל מִצְרָיִם 
כ וַיְחַזֵּק ה', אֶת-לֵב פַּרְעֹה; וְלֹא שִׁלַּח, אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.  

ה' אומר למשה שיטה את ידו על ארץ מצרים והארבה יעלה על הארץ ויאכל את כל מה שנשאר אחרי מכת ברד. משה עושה זאת וה' מעלה את הארבה על הארץ. הארבה עצום ורב ומכסה את כל הארץ עד כדי כך שנדמה שיש חושך, הוא אוכל את כל האוכל שנשאר ממכת ברד. פרעה ממהר לקרוא למשה ואהרון לאחר שהוא רואה את התוצאות של מכת ארבה, הוא אומר להם שוב שהוא חטא ומבקש מהם שיבקשו מה' שיסיר את המכה. משה מסכים ומבקש מה' שיסיר את המכה ממצרים, ה' הופך את רוח הקדים לרוח ים ומעיף את הארבה לים סוף כך שלא נשאר אף ארבה בארץ מצרים. ובכל זאת מחזק ה' את לב פרעה והוא לא משלח את ישראל.

פס' כ"א-כ"ט: מכת חושך

כא וַיֹּאמֶר יה' אֶל-מֹשֶׁה, נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם, וִיהִי חֹשֶׁךְ, עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְיָמֵשׁ, חֹשֶׁךְ 
כב וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, עַל-הַשָּׁמָיִם; וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁלֹשֶׁת יָמִים 
כג לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו--שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם 
כד וַיִּקְרָא פַרְעֹה אֶל-מֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר לְכוּ עִבְדוּ אֶת-ה'--רַק צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם, יֻצָּגגַּם-טַפְּכֶם, יֵלֵךְ עִמָּכֶם 
כה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, גַּם-אַתָּה תִּתֵּן בְּיָדֵנוּ זְבָחִים וְעֹלֹת; וְעָשִׂינוּ, לַיהוָה אֱלֹהֵינוּ 
כו וְגַם-מִקְנֵנוּ יֵלֵךְ עִמָּנוּ, לֹא תִשָּׁאֵר פַּרְסָה--כִּי מִמֶּנּוּ נִקַּח, לַעֲבֹד אֶת-יה' אֱלֹהֵינוּ; וַאֲנַחְנוּ לֹא-נֵדַע, מַה-נַּעֲבֹד אֶת-יה', עַד-בֹּאֵנוּ, שָׁמָּה 
כז וַיְחַזֵּק ה', אֶת-לֵב פַּרְעֹה; וְלֹא אָבָה, לְשַׁלְּחָם 
כח וַיֹּאמֶר-לוֹ פַרְעֹה, לֵךְ מֵעָלָי; הִשָּׁמֶר לְךָ, אַל-תֹּסֶף רְאוֹת פָּנַי--כִּי בְּיוֹם רְאֹתְךָ פָנַי, תָּמוּת 
כט וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֵּן דִּבַּרְתָּלֹא-אֹסִף עוֹד, רְאוֹת פָּנֶיךָ.  


ה' אומר למשה שיטה את ידו על השמים (אין אזהרה לפני המכה) ויהיה חושך בכל ארץ מצרים במשך שלושה ימים. שלושה ימים היה חושך כל כך כבד עד כדי כך שאפשר היה כמעט לחוש אותו, באותם ימים אנשי מצרים לא קמו מהמיטה ולא זזו עד יעבור החושך ואילו אצל בני ישראל היה אור. פרעה קורא למשה ואהרון ואומר להם שיילכו לעבוד את ה' אבל הבקר והצאן יישאר במצרים, משה לא מסכים לכך מכיוון שהוא לא רוצה שפרעה ייתן להם זבחים ועולות, משה רוצה שכל מה ששייך לבני ישראל יילך איתם. ה' מחזק את לב פרעה והוא לא רוצה (לא אבה) לשלוח אותם. פרעה אומר למשה שייצא החוצה ושלא יעיז יותר להראות את הפרצוף שלו כי ביום שיבוא שוב לפרעה, פרעה יהרוג אותו. משה אומר לו שמקובל עליו הדבר והוא לא ייראה יותר את פניו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה