יום שלישי, 7 בפברואר 2023

חוק חינוך חובה חינם - האומנם?

 חוק חינוך חובה חינם זכה גם לכינוי חחחח וקצת בצדק, מדובר על חינוך חינם אולם בפועל יש תשלומי הורים שיכולים גם להגיע לאלפי שקלים.

גם החלק של החובה יש כלפיו יחס מזלזל, יש הורים שנוהגים לאשר לילדים שלהם לא להגיע לבית הספר כי הם קצת לא חשים בטוב, כי יורד גשם, כי הם נסעו לאילת, כי הם נסעו לטיול בצפון, כי הם טסו לחו"ל ותמיד איכשהו זה על חשבון בית ספר ולא חלילה בימי החופשה (שעליהם הורים לילדים קטנים מתלוננים).

אבל לא בזה אני רוצה להתמקד אלא בחלק של החובה והחינם. זה חוק סוציאליסטי, ולמרות שברוב המקרים אני מגדירה את עצמי קפיטלסטית, אני מאוד בעד חוק חינוך חובה חינם.

למה?

בעיניי חינוך הוא הבסיס להכל! חינוך הוא הבסיס לערכים, לידע בסיסי, להתנהלות בחברה, להתמודדות עם מוסד, להתמודדות עם תסכולים וכשלונות וחוסר הצלחה ומצד שני התמודדות עם הצלחה וכישרון ואמונה באדם. בזכות החינוך אפשר להוריד את רמת הפשיעה, את הבורות, את חוסר ההשכלה ואפשר להתקדם הלאה ולהגיע למקומות מופלאים.

אם בתי הספר יהפכו לפרטיים זה רק יגדיל את הפער שקיים בחלק מהמקומות ויוביל למצב שאי אפשר יהיה לחיות פה כמו שצריך. העשירים יהיו בחברות סגורות והעניים שלא יכולים לדאוג לחינוך יהיו יותר בורים ותהיה יותר פשיעה ותסכול. בתי הספר כפי שהם בנויים היום משלבים בתוכם תלמידים מבתים שונים, מחברות שונות, דבר שתורם לתלמידים עצמם שמכירים את החברה במדינה וזה פותח אותם לדברים אחרים במקום שהם יהיו סגורים בחיים האישיים שלהם עם אנשים שדומים להם, זה מוציא אותם מאיזור הנוחות ומלמד אותם על עצמם ועל אחרים.

אומנם על חינם משלמים אבל במקרה של חינוך אני מוכנה לשלם, אני מוכנה לשלם מיסים כדי שיהיה חינוך חובה חינם לכל הילדים במדינה מגיל 3 עד 18. כי זה מה שיקדם את דור העתיד לעתיד. הם יקבלו כל כך הרבה.

השכלה וידע - לדעתי חייבים ללמוד הכל, כל המקצועות האפשריים כדי שיהיה להם ידע בסיסי להתנהל בחברה, שתהיה להם היכולת לנהל שיחה ולהפגין ידע. תנ"ך, גיאוגרפיה, היסטוריה, אזרחות, אנגלית, עברית, ספרות, ידע במתמטיקה כי גם את זה צריך לפעמים בחיים, בעיקר אחוזים, סטטיסטיקה, הסתברות ועוד. גם בלי משוואות לא היינו יכולים לתפעל תוכנות מסויימות ועוד מקצועות רבים.

התמודדות עם כישלון/חוסר הצלחה - בחיים לא תמיד מצליחים, לא תמיד מקבלים מה שרוצים וזה מוביל לתסכול, אבל כשנמצאים במערכת וחווים את זה מדי פעם לומדים להתמודד עם התסכול הזה, לומדים איך להגיב לחוסר הצלחה, לומדים לשאוף גבוה כדי להצליח, לומדים לא לוותר ולנסות שוב ולהשתפר.

התמודדות עם הצלחה - בחינוך לומדים גם לגלות הצלחה, איך זה מרגיש להצליח, שמכירים אותך, שמכירים בך, שגאים בךף, שמשבחים אותך. זה נותן כל כך הרבה להערכה העצמית ולמסוגלות עצמית.יש הרבה סיפורים של ילדים שמספרים על מורה שראתה אותם, על מנהלת שראתה אותם, על מורה שראה אותם ובבית לא ראו אותם, אבל ברגע שהם הרגישו שיש מבוגרת שמאמינה בהם הם פרחו והצליחו והגיעו רחוק. כי בסוף זה מה שכל אחד מאיתנו צריך, מישהו שיאמין בנו.

התמודדות עם מוסד - בסופו של דבר הילדים יוצאים לצבא ולעולם האמיתי שהוא המדינה ורוב ההתמודדות בחיים האלו נעשית מול מוסדות, ורובנו יודעים שמוסד יכול להיות דבר מתסכל. יש חוקים וכללים ומה נהוג ומה אסור ואין לעגל פינות, צריך לעשות בצורה המסויימת הזאת כי ככה דורשים. וזה לא משנה אם מסכימים או לא, עצם העובדה שהם נתקלו בכך במהלך בית הספר מפתח את יכולת ההסתגלות שלהם, הם יודעים איך להתמודד עם מערכת שלא תמיד תתן מענה לצרכים שלהם (כי אי אפשר באמת לרצות את כולם) וככה ילמדו גם בעתיד להתמודד במקרים כאלו, כי גם בגיל 50או 80 הם יגלו שיש מערכת שלא תמיד יכולה לתת להם מענה.

יש עוד הרבה יתרונות לחינוך, ואם כל אלו מתקיימים אז יש פחות בורות, פחות בורות מובילה לפחות פשיעה, פחות פשיעה מובילה לחברה שטוב לחיות בה.

זו בסוף השאיפה של החינוך ושל רוב עובדות ועובדי ההוראה, להוביל את התלמידים לקיים חברה שטוב לחיות בה, שנרצה לחיות בה והכי חשוב שדור העתיד יוכל לחיות בה.

זו הסיבה שאני חושבת שחוק חינוך חובה חינם הוא חשוב וצריך להמשיך להתקיים לא משנה מה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה