א וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן.
ב אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב,
יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא
נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף
אֶת-דִּבָּתָם רָעָה, אֶל-אֲבִיהֶם.
ג וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף
מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים.
ד וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי-אֹתוֹ
אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל-אֶחָיו--וַיִּשְׂנְאוּ, אֹתוֹ; וְלֹא יָכְלוּ, דַּבְּרוֹ
לְשָׁלֹם.
פס' א'-ד'
לאחר כל השנים יעקב חוזר לגור בכנען, יש לו שם נוסף, ישראל,
שנתן לו ה'.
מספרים לנו שהוא אוהב את יוסף מכל ילדיו, הוא מכין לו כותנת
פסים ומעדיף אותו על פני הבנים האחרים, האחים רואים את היחס כלפי יוסף ולכן הם
שונאים אותו ולא מדברים איתו.
ה וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם,
וַיַּגֵּד לְאֶחָיו; וַיּוֹסִפוּ עוֹד, שְׂנֹא אֹתוֹ.
ו וַיֹּאמֶר, אֲלֵיהֶם:
שִׁמְעוּ-נָא, הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי.
ז וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים
אֲלֻמִּים, בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה, וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי, וְגַם-נִצָּבָה;
וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם, וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי.
ח וַיֹּאמְרוּ לוֹ, אֶחָיו,
הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ, אִם-מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ; וַיּוֹסִפוּ עוֹד
שְׂנֹא אֹתוֹ, עַל-חֲלֹמֹתָיו וְעַל-דְּבָרָיו.
ט וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר,
וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד, וְהִנֵּה
הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים, מִשְׁתַּחֲוִים לִי.
י וַיְסַפֵּר אֶל-אָבִיו,
וְאֶל-אֶחָיו, וַיִּגְעַר-בּוֹ אָבִיו, וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר
חָלָמְתָּ: הֲבוֹא נָבוֹא, אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ, לְהִשְׁתַּחֲוֹת
לְךָ, אָרְצָה.
יא וַיְקַנְאוּ-בוֹ, אֶחָיו;
וְאָבִיו, שָׁמַר אֶת-הַדָּבָר.
פס' ה'-י"א
יוסף מספר לאחיו על החלומות שלו. חלום אחד מספר על כך שיוסף
ואחיו בשדה אוספים את היבול לאלומות, האלומה של יוסף קמה ושאר האלומות של האחים
משתחוות לה.
האחים מבינים את הפירוש שזה אומר שהם ישתחוו ליוסף וזה רק
מוסיף לכעס ולשנאה שלהם כלפיו.
יוסף ממשיך לספר להם על חלום נוסף ובו השמש, הירח והכוכבים
השתחוו לו. אבא שלו, יעקב, כועס עליו שהוא חולם חלומות כאלה שאומרים שהוא ואמא שלו
ואחיו ישתחוו לו.
האחים מקנאים אבל יעקב לא עושה משהו בנידון.
יב וַיֵּלְכוּ, אֶחָיו, לִרְעוֹת
אֶת-צֹאן אֲבִיהֶם, בִּשְׁכֶם.
יג וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל
אֶל-יוֹסֵף, הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם--לְכָה, וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם;
וַיֹּאמֶר לוֹ, הִנֵּנִי
יד וַיֹּאמֶר לוֹ, לֶךְ-נָא רְאֵה
אֶת-שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת-שְׁלוֹם הַצֹּאן, וַהֲשִׁבֵנִי, דָּבָר;
וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן, וַיָּבֹא שְׁכֶמָה.
טו וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ, וְהִנֵּה
תֹעֶה בַּשָּׂדֶה; וַיִּשְׁאָלֵהוּ הָאִישׁ לֵאמֹר, מַה-תְּבַקֵּשׁ.
טז וַיֹּאמֶר, אֶת-אַחַי אָנֹכִי
מְבַקֵּשׁ; הַגִּידָה-נָּא לִי, אֵיפֹה הֵם רֹעִים.
יז וַיֹּאמֶר הָאִישׁ, נָסְעוּ
מִזֶּה--כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים, נֵלְכָה דֹּתָיְנָה; וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר
אֶחָיו, וַיִּמְצָאֵם בְּדֹתָן.
פס' י"ב-י"ז
באחד הימים האחים הולכים לרעות את הצאן ויעקב שולח את יוסף
אליהם כביכול לבדוק מה שלומם, כנראה הייתה סיבה נוספת כדי שיוסף יוכל בכל זאת
לנסות להתחבר אליהם.
הוא מחפש אותם ולא מוצא, הוא פוגש איש בשדה שמכוון אותו
לדותן, לשם הלכו האחים.
יח וַיִּרְאוּ אֹתוֹ, מֵרָחֹק;
וּבְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם, וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ.
יט וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ
אֶל-אָחִיו: הִנֵּה, בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה--בָּא.
כ וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ,
וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ;
וְנִרְאֶה, מַה-יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו.
כא וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן,
וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם; וַיֹּאמֶר, לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ.
כב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן,
אַל-תִּשְׁפְּכוּ-דָם--הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל-הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר,
וְיָד אַל-תִּשְׁלְחוּ-בוֹ: לְמַעַן, הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם, לַהֲשִׁיבוֹ,
אֶל-אָבִיו.
כג וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר-בָּא יוֹסֵף
אֶל-אֶחָיו; וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת-יוֹסֵף אֶת-כֻּתָּנְתּוֹ, אֶת-כְּתֹנֶת הַפַּסִּים
אֲשֶׁר עָלָיו.
כד וַיִּקָּחֻהוּ--וַיַּשְׁלִכוּ
אֹתוֹ, הַבֹּרָה; וְהַבּוֹר רֵק, אֵין בּוֹ מָיִם.
כה וַיֵּשְׁבוּ, לֶאֱכָל-לֶחֶם,
וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ, וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה
מִגִּלְעָד; וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים, נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט--הוֹלְכִים, לְהוֹרִיד
מִצְרָיְמָה.
כו וַיֹּאמֶר יְהוּדָה,
אֶל-אֶחָיו: מַה-בֶּצַע, כִּי נַהֲרֹג אֶת-אָחִינוּ, וְכִסִּינוּ,
אֶת-דָּמוֹ.
כז לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ
לַיִּשְׁמְעֵאלִים, וְיָדֵנוּ אַל-תְּהִי-בוֹ, כִּי-אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ, הוּא;
וַיִּשְׁמְעוּ, אֶחָיו.
כח וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים
מִדְיָנִים סֹחֲרִים, וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר,
וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים, בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף; וַיָּבִיאוּ
אֶת-יוֹסֵף, מִצְרָיְמָה.
כט וַיָּשָׁב רְאוּבֵן
אֶל-הַבּוֹר, וְהִנֵּה אֵין-יוֹסֵף בַּבּוֹר; וַיִּקְרַע, אֶת-בְּגָדָיו
ל וַיָּשָׁב אֶל-אֶחָיו,
וַיֹּאמַר: הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ, וַאֲנִי אָנָה אֲנִי-בָא.
לא וַיִּקְחוּ, אֶת-כְּתֹנֶת
יוֹסֵף; וַיִּשְׁחֲטוּ שְׂעִיר עִזִּים, וַיִּטְבְּלוּ אֶת-הַכֻּתֹּנֶת בַּדָּם.
לב וַיְשַׁלְּחוּ אֶת-כְּתֹנֶת
הַפַּסִּים, וַיָּבִיאוּ אֶל-אֲבִיהֶם, וַיֹּאמְרוּ, זֹאת מָצָאנוּ:
הַכֶּר-נָא, הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא--אִם-לֹא.
לג וַיַּכִּירָהּ וַיֹּאמֶר
כְּתֹנֶת בְּנִי, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; טָרֹף טֹרַף, יוֹסֵף.
לד וַיִּקְרַע יַעֲקֹב
שִׂמְלֹתָיו, וַיָּשֶׂם שַׂק בְּמָתְנָיו; וַיִּתְאַבֵּל עַל-בְּנוֹ, יָמִים
רַבִּים.
לה וַיָּקֻמוּ כָל-בָּנָיו
וְכָל-בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ, וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם, וַיֹּאמֶר, כִּי-אֵרֵד
אֶל-בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה; וַיֵּבְךְּ אֹתוֹ, אָבִיו
. לו וְהַמְּדָנִים--מָכְרוּ אֹתוֹ,
אֶל-מִצְרָיִם: לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה, שַׂר הַטַּבָּחִים.
פס' י"ח-ל"ו
האחים רואים את יוסף מרחוק וזוממים להרוג אותו. אבל ראובן מגן
עליו וטוען שאל להם לפגוע בו ולשפוך דם. הוא מציע להשליך אותו לבור שיישאר שם
(התוכנית שלו זה לחזור אחר כך ולהוציא את יוסף מהבור)
הם עושים זאת ומתיישבים לאכול, בדיוק אז עוברת שיירה של אנשים
ישמעאלים ואז יהודה מציע למכור את יוסף ולא להרוג אותו. האחים מסכימים ומוכרים
אותו לישמעאלים.
ראובן חוזר אל הבור ומגלה שיוסף לא שם. הוא מתאבל על כך
והאחים מחליטים לקחת את הכותנת, למרוח אותה בדם של חיה ולספר ליעקב שיוסף מת. יעקב
מזהה את הכותנת ומבין שחיה אכלה את יוסף והוא מת. הוא מתאבל עליו ימים רבים, אף
אחד מהבנים והבנות שלו לא מצליחים לנחם אותו.
המדיינים מוכרים את יוסף למצרים, לפוטיפר, שר של פרעה.
ראובן ויהודה שניהם מנסים כל אחד בדרכו להציל את יוסף ממוות
ולנסות למצוא פיתרון שכביכול יהיה מוסכם על האחים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה