יום ראשון, 29 בספטמבר 2013

יוסף ואחיו

בתנ"ך ישנם הרבה סיפורים העוסקים ביחסים בין אחים ואחיות, רוב הסיפורים עוסקים ביריבות בין אחים.
ברוב סיפורי היריבות בין אחים, האח הבכור מתנכל לאח הצעיר.
בפוסט הזה בחרתי את הסיפור של יוסף ואחיו מתוך סיפורי האחים.

סיפור יוסף ואחיו יוצא דופן משאר סיפורי היריבות בין אחים מכמה בחינות.
יוצא דופן ראשון הוא שמדובר כאן בכמה אחים ולא בשניים. יש כאן 11 אחים אשר מתנכלים לאח הצעיר מהם, יוסף. כאן המקום אגב לציין שיוסף לא היה הכי צעיר. אומנם בבראשית ל"ז, ג' כתוב "וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ".  מצויין כי יוסף הוא בן זקונים ולכן הוא האהוב על יעקב אך אם נחזור לפרק ל"ה נראה כי יוסף נולד ראשון לרחל ואחריו בנימין. כנראה יוסף מוזכר כבן זקונים אהוב בגלל שרחל אהובתו של יעקב נפטרה בעת לידתה את בנימין ולכן היחס של יעקב כלפיו היה שונה מאשר כלפי יוסף שהיה הבן הבכור לאישה שאהב.

יוצא דופן שני הוא שכאן האח הצעיר, יוסף, עושה משהו שמרגיז את האחים הגדולים. אם ניתן כדוגמא את סיפור קין והבל, שבו קין קם על הבל והורג אותו בלי שהבל עשה לו משהו, בסיפורינו יוסף  כן עושה מעשה שמרגיז את האחים. ניתן לפרש שני פרשנויות, אחת שהוא היה תמים והשניה שהוא לא היה תמים.

לפי פרשנות ראשונה, יוסף היה תמים וכל מה שעשה היה בתמימות וללא רצון לפגוע. הוא סיפר לאחיו ולמשפחתו על החלומות שלו מתוך רצון לשתף ולא כדי להשפיל אותם או לפגוע בהם.

לפי פרשנות שנייה, יוסף לא היה תמים וידע מה הוא אומר, כאשר הוא מספר לאחים על החלומות שלו, הוא יודע למה זה יגרום. חיזוק נוסף לדעה שיוסף לא היה תמים היא שלאחר שהוא מגיע למצרים הוא הופך לפותר החלומות, כך שנראה כי כבר בתור ילד הוא ידע לפרש חלומות .
יוסף בעצם מתגרה באחים הגדולים ממנו, גורם להם לחוש השפלה, בכך שהוא מתאר אותם כמשתחווים לו וזה גורם לכך שהם יתנכלו לו ולבסוף יורידו אותו לבור.
דבר נוסף, יוסף מודע לעוינות כלפיו, בגלל היחס המיוחד שיעקב נותן לו אך למרות זאת הוא מספר להם על החלומות שלו.

נקודה להשוואה, סיפור קין והבל, כמו בסיפור קין והבל האחים הגדולים רצו להרוג את האח הצעיר יוסף, אבל ראובן לא רוצה ומשכנע את האחים לא לעשות זאת, אלא רק להוריד אותו לבור, בתור עונש. לאחר מכן ראובן הולך ומגיעה שיירה של ישמעאלים ויהודה מציע למכור אותו לאנשים. יוסף נמכר וכאשר ראובן חוזר לבור הוא מגלה שיוסף כבר לא שם.
פס' כ' - חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ (האחים אומרים אחד לשני)
פס' ל"ג - חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; טָרֹף טֹרַף, יוֹסֵף (יעקב אומר לאחים לאחר שראה את כתונת הפסים)
שימו לב שיעקב חוזר מילה במילה על מה שהאחים אמרו, כנראה הם אמרו לו את המשפט קודם וזה לא כתוב, בכל מקרה התכנון המקורי של האחים, להגיד ליעקב שיוסף נאכל על ידי חיה התקיים.

ישנו סיפור נוסף על יריבות בין שני אחים, הבכור והצעיר שגם שם הצעיר התגרה קודם לכן באח הבכור. 
סיפור יעקב ועשיו, יעקב תחילה קונה מעשיו את הבכורה בעד נזיד עדשים, לאחר מכן הוא אף מתחזה לעשיו כדי לקבל את הברכה של הבכורה מיצחק. לאחר המקרה השני (בראשית כ"ז, מ"א) עשיו מתרגז על יעקב ונשבע להרוג אותו, אולם כמו בסיפור יוסף זה לא קורה לבסוף והם מתפייסים ביניהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה