יום ראשון, 15 בספטמבר 2013

המלצות לספרים על התנ"ך

אחד הדברים שאני אוהבת בתנ"ך הוא שאפשר לפרש אותו איך שרוצים ולהמציא או לנחש למה משהו קרה או מה הסיבה למקרה מסויים אם זה לא רשום.
כן, כן, גם הפרשנים של פעם פירשו לפי ההיגיון או לפי איך שהיה להם נוח.
הפעם הייתי רוצה להמליץ על ספרים בנושא התנ"ך. הספרים בנושא מתחלקים לשניים לדעתי, ספרים לימודיים וספרים חווייתיים-סיפוריים. בפוסט הזה אתמקד בהמלצות לספרים חווייתיים על התנ"ך, הם מבוססים על סיפורים שכתובים בתנ"ך אך כל שאר הדברים שכתובים הם פרשנות שנוצרה מתוך דמיון המחבר/ת.

הספר הראשון שאני רוצה להמליץ עליו הוא "מלכים ג' " של יוכי ברנדס

אני אפתח קודם בעובדה שאין ספר תנ"ך שנקרא מלכים ג'. יש רק שני ספרים של מלכים בתנ"ך. יוכי ברנדס בחרה לקרוא לספר מלכים ג' מכיוון שהוא מציג סיפור שאינו מוכר והוא יכול בקלות להיות הספר השלישי בתנ"ך שקשור למלכים. 
יש כאן את הסיפור על דוד ומיכל ושאר הסיפורים המוכרים לנו (שאגב הסיפורים האלו שמופיעים בתנ"ך, הם מופיעים בספר שמואל) אבל מנקודת מבט שונה שאנו לא רגילים אליה. אחד המשפטים שמוזכרים בספר ולדעתי הם מאוד נכונים (לא ציטוט מדוייק): "ההיסטוריה היא מה שאנחנו אומרים שהיא". זאת אומרת שכל מה שאנו קוראים היום בתנ"ך זו פרשנות, זה מה שהאנשים שכתבו את הסיפורים בחרו לספר לנו ומן הסתם זה לא הכל. יש הרבה מעבר שמסתירים מאיתנו. הספר נותן הצצה לסיפור שיכול היה לקרות.

הספר השני הוא "האוהל האדום" של אניטה דיאמנט
הספר עוסק בסיפור על דינה, ביתו של יעקב. בתנ"ך היא מוזכרת בפרק אחד בהקשר טרגי ביותר. כאן הספר מספר לנו הרבה מעבר לידוע לנו. שוב המחברת לקחה על עצמה להמציא/לדמיין את חייה של דינה שאינם כתובים בתנ"ך, היא מתחילה מלידתה, מספרת על התבגרותה, על המחשבות שלה, על הרצונות שלה, איזו ילדה היא הייתה. בנוסף המחברת נותנת לנו הצצה ליחסים בין ארבע האמהות שמוזכרים בקצרה בתנ"ך. כמובן שגם הסיפור על חמור ושכם מוזכר בספר, אבל בצורה שונה לגמרי. מומלץ.

הספר השלישי הוא "מהתנ"ך באהבה" של רם אורן
רם אורן לוקח את סיפורי האהבה המוזכרים בתנ"ך וכותב אותם בצורת סיפור רומנטי המוכר לנו כיום. לא כל הסיפורים הם בעלי סוף טוב, חלקם מדברים על אהבה נכזבת, חלקם מציגים לנו בצורה שונה סיפור אהבה שהכרנו.

ספר נוסף הוא "אלוהים יודע" של ג'וזף הלר
הספר מספר את קורות חייו של דוד מנקודת מבט אישית לא רגילה.

ספר אחרון הוא "מעשה תמר" של שלומית אברמסון
הסיפור המוכר על מעשה תמר מוצג כאן בצורה סיפורית, צבעונית ומרתקת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה