רות פרק ד
א וּבֹעַז עָלָה הַשַּׁעַר, וַיֵּשֶׁב שָׁם, וְהִנֵּה הַגֹּאֵל עֹבֵר
אֲשֶׁר דִּבֶּר-בֹּעַז, וַיֹּאמֶר סוּרָה שְׁבָה-פֹּה פְּלֹנִי אַלְמֹנִי;
וַיָּסַר, וַיֵּשֵׁב. ב וַיִּקַּח עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים, מִזִּקְנֵי הָעִיר--וַיֹּאמֶר
שְׁבוּ-פֹה; וַיֵּשֵׁבוּ. ג וַיֹּאמֶר, לַגֹּאֵל, חֶלְקַת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר לְאָחִינוּ
לֶאֱלִימֶלֶךְ: מָכְרָה נָעֳמִי, הַשָּׁבָה מִשְּׂדֵה מוֹאָב. ד וַאֲנִי אָמַרְתִּי אֶגְלֶה אָזְנְךָ לֵאמֹר, קְנֵה נֶגֶד
הַיֹּשְׁבִים וְנֶגֶד זִקְנֵי עַמִּי--אִם-תִּגְאַל גְּאָל, וְאִם-לֹא יִגְאַל הַגִּידָה
לִּי ואדע (וְאֵדְעָה) כִּי אֵין זוּלָתְךָ לִגְאוֹל וְאָנֹכִי אַחֲרֶיךָ;
וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי אֶגְאָל. ה וַיֹּאמֶר בֹּעַז, בְּיוֹם-קְנוֹתְךָ הַשָּׂדֶה מִיַּד נָעֳמִי;
וּמֵאֵת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה אֵשֶׁת-הַמֵּת, קניתי (קָנִיתָ)--לְהָקִים
שֵׁם-הַמֵּת, עַל-נַחֲלָתוֹ. ו וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל, לֹא אוּכַל לגאול- (לִגְאָל-)
לִי--פֶּן-אַשְׁחִית, אֶת-נַחֲלָתִי; גְּאַל-לְךָ אַתָּה אֶת-גְּאֻלָּתִי, כִּי
לֹא-אוּכַל לִגְאֹל. ז וְזֹאת לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל עַל-הַגְּאֻלָּה וְעַל-הַתְּמוּרָה,
לְקַיֵּם כָּל-דָּבָר, שָׁלַף אִישׁ נַעֲלוֹ, וְנָתַן לְרֵעֵהוּ; וְזֹאת
הַתְּעוּדָה, בְּיִשְׂרָאֵל. ח וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל לְבֹעַז, קְנֵה-לָךְ; וַיִּשְׁלֹף, נַעֲלוֹ. ט וַיֹּאמֶר בֹּעַז לַזְּקֵנִים וְכָל-הָעָם, עֵדִים אַתֶּם הַיּוֹם,
כִּי קָנִיתִי אֶת-כָּל-אֲשֶׁר לֶאֱלִימֶלֶךְ, וְאֵת כָּל-אֲשֶׁר לְכִלְיוֹן
וּמַחְלוֹן--מִיַּד, נָעֳמִי. י וְגַם אֶת-רוּת הַמֹּאֲבִיָּה אֵשֶׁת מַחְלוֹן קָנִיתִי לִי
לְאִשָּׁה, לְהָקִים שֵׁם-הַמֵּת עַל-נַחֲלָתוֹ, וְלֹא-יִכָּרֵת שֵׁם-הַמֵּת מֵעִם
אֶחָיו, וּמִשַּׁעַר מְקוֹמוֹ: עֵדִים אַתֶּם, הַיּוֹם. יא וַיֹּאמְרוּ כָּל-הָעָם אֲשֶׁר-בַּשַּׁעַר, וְהַזְּקֵנִים--עֵדִים;
יִתֵּן יְהוָה אֶת-הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל-בֵּיתֶךָ, כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר
בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל, וַעֲשֵׂה-חַיִל בְּאֶפְרָתָה,
וּקְרָא-שֵׁם בְּבֵית לָחֶם. יב וִיהִי בֵיתְךָ כְּבֵית פֶּרֶץ, אֲשֶׁר-יָלְדָה תָמָר
לִיהוּדָה--מִן-הַזֶּרַע, אֲשֶׁר יִתֵּן יְהוָה לְךָ, מִן-הַנַּעֲרָה, הַזֹּאת. יג וַיִּקַּח בֹּעַז אֶת-רוּת וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיָּבֹא
אֵלֶיהָ; וַיִּתֵּן יְהוָה לָהּ הֵרָיוֹן, וַתֵּלֶד בֵּן. יד וַתֹּאמַרְנָה הַנָּשִׁים, אֶל-נָעֳמִי, בָּרוּךְ יְהוָה, אֲשֶׁר לֹא
הִשְׁבִּית לָךְ גֹּאֵל הַיּוֹם; וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ, בְּיִשְׂרָאֵל. טו וְהָיָה לָךְ לְמֵשִׁיב נֶפֶשׁ, וּלְכַלְכֵּל אֶת-שֵׂיבָתֵךְ:
כִּי כַלָּתֵךְ אֲשֶׁר-אֲהֵבַתֶךְ, יְלָדַתּוּ, אֲשֶׁר-הִיא טוֹבָה לָךְ, מִשִּׁבְעָה
בָּנִים. טז וַתִּקַּח נָעֳמִי אֶת-הַיֶּלֶד וַתְּשִׁתֵהוּ בְחֵיקָהּ,
וַתְּהִי-לוֹ לְאֹמֶנֶת. יז וַתִּקְרֶאנָה לוֹ הַשְּׁכֵנוֹת שֵׁם לֵאמֹר, יֻלַּד-בֵּן לְנָעֳמִי;
וַתִּקְרֶאנָה שְׁמוֹ עוֹבֵד, הוּא אֲבִי-יִשַׁי אֲבִי דָוִד. {פ}
יח וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ, פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת-חֶצְרוֹן. יט וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת-רָם, וְרָם הוֹלִיד אֶת-עַמִּינָדָב. כ וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת-נַחְשׁוֹן, וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד
אֶת-שַׂלְמָה. כא וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת-בֹּעַז, וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת-עוֹבֵד. כבוְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת-יִשָׁי, וְיִשַׁי
הוֹלִיד אֶת-דָּוִד. {ש}
לאחר שהבטיח בועז לרות שיבדוק את המצב עם הגואל, הוא פוגש אותו בשער העיר, ומבקש ממנו לשבת איתו. בועז לוקח עשרה אנשים מזקני העיר ואומר להם לשבת איתם. לאחר שאסף אותם בועז פונה בשיחה לגואל ומספר לו על חלקת שדה של נעמי, אלמנתו של אלימלך. בועז אומר לגואל שהוא רוצה לדעת אם הוא מעוניין לגאול את החלקה, אם לא אז שיגיד להם ובועז יעשה זאת במקומו.
הגואל מסכים לגאול. ואז בועז אומר לו שכאשר הגואל יגאל את השדה הוא גם צריך לגאול את רות המואביה כדי להקים את שם המת.
לאחר ההסבר הזה הגואל מסרב לגאול את הנחלה ואת רות, "פן אשחית את נחלתי", כנראה הגואל לא רוצה יותר מדי אחריות על השדה ועל שתי נשים לדאוג להן, יכול להיות שזה גם בגלל שרות היא מואביה והוא לא רוצה להשחית את זרעו בכך שימשיך את השושלת איתה. בגלל שסירב לזכות הגאולה, לא מוזכר שמו במגילה אלא הוא נזכר בשם, פלוני אלמוני.
בועז מסכים לגאול את חלקת השדה ואת רות, הם חולצים נעל כחלק מטקס הגאולה, בועז מודיע לזקנים שהם עדים לכך שהוא קנה את הזכות לגאול את רות ואת חלקת האדמה של נעמי.
בועז מתחתן עם רות, שוכב איתה והיא יולדת לו בן. כך המשיכה השושלת להתקיים.
בסוף הפרק יש לנו את השושלת המשפחתית שמראה לנו כי דוד הוא צאצא של רות המואביה. מטרת הסיפור במגילת רות היא לספר לנו את נסיבות הולדתו של דוד ועל משפחתו.
לאחר שהבטיח בועז לרות שיבדוק את המצב עם הגואל, הוא פוגש אותו בשער העיר, ומבקש ממנו לשבת איתו. בועז לוקח עשרה אנשים מזקני העיר ואומר להם לשבת איתם. לאחר שאסף אותם בועז פונה בשיחה לגואל ומספר לו על חלקת שדה של נעמי, אלמנתו של אלימלך. בועז אומר לגואל שהוא רוצה לדעת אם הוא מעוניין לגאול את החלקה, אם לא אז שיגיד להם ובועז יעשה זאת במקומו.
הגואל מסכים לגאול. ואז בועז אומר לו שכאשר הגואל יגאל את השדה הוא גם צריך לגאול את רות המואביה כדי להקים את שם המת.
לאחר ההסבר הזה הגואל מסרב לגאול את הנחלה ואת רות, "פן אשחית את נחלתי", כנראה הגואל לא רוצה יותר מדי אחריות על השדה ועל שתי נשים לדאוג להן, יכול להיות שזה גם בגלל שרות היא מואביה והוא לא רוצה להשחית את זרעו בכך שימשיך את השושלת איתה. בגלל שסירב לזכות הגאולה, לא מוזכר שמו במגילה אלא הוא נזכר בשם, פלוני אלמוני.
בועז מסכים לגאול את חלקת השדה ואת רות, הם חולצים נעל כחלק מטקס הגאולה, בועז מודיע לזקנים שהם עדים לכך שהוא קנה את הזכות לגאול את רות ואת חלקת האדמה של נעמי.
בועז מתחתן עם רות, שוכב איתה והיא יולדת לו בן. כך המשיכה השושלת להתקיים.
בסוף הפרק יש לנו את השושלת המשפחתית שמראה לנו כי דוד הוא צאצא של רות המואביה. מטרת הסיפור במגילת רות היא לספר לנו את נסיבות הולדתו של דוד ועל משפחתו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה