לאחר המקרה בפרק הקודם (ושתי סירבה להגיע למשתה של אחשוורוש והמלך החליט על עונש) המלך נרגע קצת מהכעס שלו ונזכר בעונש שגזר על ושתי, הוא מחליט להוציא לפועל את העונש, להחליף את ושתי באחרת.
המלך שולח את פקידיו שיאספו לו את כל הנערות הבתולות היפות בכל המדינות באימפריה, הם אוספים אותן ומביאים אותן לשושן הבירה לשומר הנשים, הגא סריס המלך.
שם הן מתכוננת והנערה שתמצא חן בעיניי המלך היא תהיה המלכה במקום ושתי.
בפסוק 5 מספרים לנו על מרדכי היהודי. כאשר מתחילים סיפור חדש בתנ"ך, קודם כל מספרים לנו כמה פרטים על האדם שנוסף לסיפור. פסוקים 5-6 הם מעין הקדמה ומספרים לנו על מרדכי היהודי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני.
תזכורת: שאול המלך הראשון בישראל היה בנו של קיש והיה ימיני, הכוונה לשבט בנימין.
עוד מסופר לנו עליו שהוא הוגלה מירושלים בגלות יכניה מלך יהודה בתקופתו של נבוכדנצאר מלך בבל.
מרדכי היהודי היה אומן להדסה, מלשון אומנה (משפחת אומנה), והיא בת דודה שלו (בת דודו) כי אין לה הורים. עוד מספרים לנו כי שמה השני הוא אסתר וכי היא יפת תואר וטובת מראה, התיאור הזה בא לומר שהיא הייתה יפהפיה.
הפרט על אסתר שהיא הייתה יפת תואר ויפת מראה מרמז על המשך הסיפור, מכיוון שבפסוק לאחר מכן אומרים לנו שהיא גם נלקחה עם כל הנערות לארמונו של אחשוורוש, וידוע שהוא מחפש נערות בתולות ויפות.
כאשר הגיעה לארמון, אסתר הצליחה למצוא חן בעיני הגי, שומר הנשים, והוא סידר לה תמרוקים, נערות שיעזרו לה ועוד.
אסתר לא סיפרה על מוצאה, שהוא יהודי, מכיוון שמרדכי ציוה עליה לא להגיד. בכל יום מרדכי התהלך בחצר הנשים כדי לדעת מה קורה עם אסתר.
כל נערה בתורה נכנסת למלך לאחר שנה שלמה שבה במשך שישה חודשים היא מבלה בשמן ושישה חודשים בבשמים. בערב היא באה למלך, מבלה איתו בלילה (הכוונה שוכב איתה) ובבוקר היא חוזרת לבית הנשים, ושם היא נשארת לתמיד, היא יוצאת משם רק אם המלך מעוניין לראות אותה.
אנו מסיקים מכך שיכול להיות מצב שהוא לא ירצה לראות אותה יותר והיא תישאר שם, היא לא יכולה להתחתן, כי היא לא בתולה ושייכת למלך, היא גם לא תראה יותר את משפחתה.
כאשר הגיעה תורה של אסתר, היא כנראה כבר הבינה מה הולך להיות, יש לה הזדמנות אחת להרשים את המלך אחרת היא לא תתקדם שם. אסתר מקשיבה לעצותיו של הגי, סריס המלך, מכיוון שהוא מכיר את המלך ויודע מה הוא אוהב, יש שאומרים שלכן אסתר התחברה עם שומר הנשים כדי שיעזור לה להתקדם אצל המלך.
אסתר מגיעה לבית מלכותו בחודש העשירי הוא חודש טבת בשנה השביעית למלכותו.
לפי הפרט הזה ניתן להסיק כי חיפוש המלכה במקום ושתי לקח בערך ארבע שנים!! המשתה היה בשנה השלישית למלכותו של אחשוורוש, המשתה לקח 120 יום ועוד שבעה ימים. אסתר הגיעה בשנה הרביעית לאחשוורוש.
התוכנית של אסתר הצליחה ככל הנראה מכיוון שפסוק 17 מספר לנו שהמלך אחשוורוש אהב את אסתר מכל הנשים שהביאו לו, המלך החליט להמליך את אסתר למלכה במקום ושתי.
שוב המלך עושה משתה, אך הפעם הוא נועד לחגוג את המלכתה של אסתר למלכה.
שוב מזכירים לנו שמרדכי יושב בחצר הנשים לבדוק מה קורה עם אסתר. מדוע מציינים לנו זאת שוב?
בגלל הסיפור עם בגתן ותרש. בזמן שמרדכי ישב בשער המלך, הוא שומע את בגתן ותרש שני סריסי המלך מתכננים להתנקש בחייו של אחשוורוש. מרדכי מספר זאת לאסתר, היא כנראה מעבירה את זה הלאה מכיוון שבסוף הפרק מספרים לנו שלאחר בירור הם נמצאו אשמים ותלו אותם על עץ.
הדבר נכתב בספר דברי הימים לפני המלך.
כנראה היה מקובל בעבר לכתוב לכל מלך ספר על אירועים חשובים שקרו בחייו. אנו רואים זאת בספר מלכים, בסופו של כל סיפור על מלך מסויים, מסופר לנו שיתר הדברים שעשה וקרו לו כתובים בספר דברי הימים למלכי ישראל וספר דברי הימים למלכי יהודה. חוקרים אומרים כי ספרים אלו אבדו לנו בימי קדם.
המלך שולח את פקידיו שיאספו לו את כל הנערות הבתולות היפות בכל המדינות באימפריה, הם אוספים אותן ומביאים אותן לשושן הבירה לשומר הנשים, הגא סריס המלך.
שם הן מתכוננת והנערה שתמצא חן בעיניי המלך היא תהיה המלכה במקום ושתי.
בפסוק 5 מספרים לנו על מרדכי היהודי. כאשר מתחילים סיפור חדש בתנ"ך, קודם כל מספרים לנו כמה פרטים על האדם שנוסף לסיפור. פסוקים 5-6 הם מעין הקדמה ומספרים לנו על מרדכי היהודי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני.
תזכורת: שאול המלך הראשון בישראל היה בנו של קיש והיה ימיני, הכוונה לשבט בנימין.
עוד מסופר לנו עליו שהוא הוגלה מירושלים בגלות יכניה מלך יהודה בתקופתו של נבוכדנצאר מלך בבל.
מרדכי היהודי היה אומן להדסה, מלשון אומנה (משפחת אומנה), והיא בת דודה שלו (בת דודו) כי אין לה הורים. עוד מספרים לנו כי שמה השני הוא אסתר וכי היא יפת תואר וטובת מראה, התיאור הזה בא לומר שהיא הייתה יפהפיה.
הפרט על אסתר שהיא הייתה יפת תואר ויפת מראה מרמז על המשך הסיפור, מכיוון שבפסוק לאחר מכן אומרים לנו שהיא גם נלקחה עם כל הנערות לארמונו של אחשוורוש, וידוע שהוא מחפש נערות בתולות ויפות.
כאשר הגיעה לארמון, אסתר הצליחה למצוא חן בעיני הגי, שומר הנשים, והוא סידר לה תמרוקים, נערות שיעזרו לה ועוד.
אסתר לא סיפרה על מוצאה, שהוא יהודי, מכיוון שמרדכי ציוה עליה לא להגיד. בכל יום מרדכי התהלך בחצר הנשים כדי לדעת מה קורה עם אסתר.
כל נערה בתורה נכנסת למלך לאחר שנה שלמה שבה במשך שישה חודשים היא מבלה בשמן ושישה חודשים בבשמים. בערב היא באה למלך, מבלה איתו בלילה (הכוונה שוכב איתה) ובבוקר היא חוזרת לבית הנשים, ושם היא נשארת לתמיד, היא יוצאת משם רק אם המלך מעוניין לראות אותה.
אנו מסיקים מכך שיכול להיות מצב שהוא לא ירצה לראות אותה יותר והיא תישאר שם, היא לא יכולה להתחתן, כי היא לא בתולה ושייכת למלך, היא גם לא תראה יותר את משפחתה.
כאשר הגיעה תורה של אסתר, היא כנראה כבר הבינה מה הולך להיות, יש לה הזדמנות אחת להרשים את המלך אחרת היא לא תתקדם שם. אסתר מקשיבה לעצותיו של הגי, סריס המלך, מכיוון שהוא מכיר את המלך ויודע מה הוא אוהב, יש שאומרים שלכן אסתר התחברה עם שומר הנשים כדי שיעזור לה להתקדם אצל המלך.
אסתר מגיעה לבית מלכותו בחודש העשירי הוא חודש טבת בשנה השביעית למלכותו.
לפי הפרט הזה ניתן להסיק כי חיפוש המלכה במקום ושתי לקח בערך ארבע שנים!! המשתה היה בשנה השלישית למלכותו של אחשוורוש, המשתה לקח 120 יום ועוד שבעה ימים. אסתר הגיעה בשנה הרביעית לאחשוורוש.
התוכנית של אסתר הצליחה ככל הנראה מכיוון שפסוק 17 מספר לנו שהמלך אחשוורוש אהב את אסתר מכל הנשים שהביאו לו, המלך החליט להמליך את אסתר למלכה במקום ושתי.
שוב המלך עושה משתה, אך הפעם הוא נועד לחגוג את המלכתה של אסתר למלכה.
שוב מזכירים לנו שמרדכי יושב בחצר הנשים לבדוק מה קורה עם אסתר. מדוע מציינים לנו זאת שוב?
בגלל הסיפור עם בגתן ותרש. בזמן שמרדכי ישב בשער המלך, הוא שומע את בגתן ותרש שני סריסי המלך מתכננים להתנקש בחייו של אחשוורוש. מרדכי מספר זאת לאסתר, היא כנראה מעבירה את זה הלאה מכיוון שבסוף הפרק מספרים לנו שלאחר בירור הם נמצאו אשמים ותלו אותם על עץ.
הדבר נכתב בספר דברי הימים לפני המלך.
כנראה היה מקובל בעבר לכתוב לכל מלך ספר על אירועים חשובים שקרו בחייו. אנו רואים זאת בספר מלכים, בסופו של כל סיפור על מלך מסויים, מסופר לנו שיתר הדברים שעשה וקרו לו כתובים בספר דברי הימים למלכי ישראל וספר דברי הימים למלכי יהודה. חוקרים אומרים כי ספרים אלו אבדו לנו בימי קדם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה