יום שלישי, 5 בנובמבר 2013

אי הקשבה בשיעור - כיצד מתמודדים?

זה קורה לרובנו, אנחנו מדברות בכיתה, מסבירות את החומר וקולטות שלאט לאט אנחנו מאבדות את התלמידים והם שקועים בכלל בדברים אחרים.
זה קורה הרבה לאנשים שמדברים לפני אנשים אחרים. זה קורה למרצים באוניברסיטה, לאנשים שמעבירים הרצאות ועוד.
קשה להיות מעניינת ולגרום לתלמידים להיות קשובים תמיד, קשה להם לשבת על הכיסא ולשמוע אותי בדיוק כמו שלי קשה לשבת כסטודנטית בשיעור באוניברסיטה. המטרה שלי כמורה היא להעביר את החומר בצורה טובה כך שהתלמידים יבינו ורצוי שהם בעיקר יקשיבו למה שקורה בשיעור כי רק כך אני אדע שהם הבינו ויודעים את החומר.
זה קשה מאוד, הרבה פעמים מסבירים לנו בהרצאות למורים שאנו צריכות לדעת לעניין, לעשות את השיעור למעניין ועוד, לצערי זה לא תמיד כך, הרבה פעמים החומר לא מעניין במיוחד, כן גם אני המורה לתנ"ך מתקשה להתעניין לפעמים בחומר הנלמד ורק רוצה שזה ייגמר, אבל כמורה אני לא יכולה להראות זאת.
בימים האחרונים חשבתי מה ניתן לעשות כדי לעורר את התלמידים להקשיב קצת בשיעור וגם שהם ילמדו על הדרך. אין לי כוונה לעשות זאת כל שיעור, זה דורש המון עבודה והמון שעות. לרוב המורות יש לפחות 3 שעות בשבוע עם הכיתה ויש חומר שצריך להספיק לפי תוכנית הלימודים ואי אפשר לעשות מה שרוצים.
פיתרון שאפשר לאמץ זה משהו קצר ושלא דורש יותר מדי הכנה. אפשר להכין דף שאלות + תשובות בתיק וברגע שרואים שהתלמידים קצת מאבדים את הקשר לשיעור, לעצור ולהגיד:" עכשיו נעשה עצירה ונשחק חידון התנ"ך" או כל משפט אחר שיעורר אותם. השאלות הן לא מורכבות מדי, אלא שאלות של ידע כללי בעיקר בנושא הנלמד והתשובות צריכות להיות קצרות וממוקדות בהתאם.
אפשר למספר את השאלות ואז להגיד לתלמידים שיזרקו מספר, לשאול את השאלה ומי שעונה נכון לזרוק לו סוכריה או ממתק קטן. זה כבר מעורר את כל התלמידים וכך הם יילמדו את החומר בצורה קצת חוויתית שלא דורשת יותר מדי הכנה והשקעה.
מי שיש לה יותר שעות עם כיתה מסויימת והיא עומדת בקצב של החומר יכולה להקדיש שעה אחת בשבוע למשחקים שקשורים לתנ"ך. יש הרבה משחקים באינטרנט שאפשר לקשר אותם לתנ"ך. למשל איקס עיגול.
תשע בריבוע/איקס עיגול
מחלקים את הכיתה ל2- קבוצות. כל קבוצה בוחרת משבצת (מהציור) ושואלים אותה שאלה. 
אם יודעים את התשובה מסמנים O / X  במשבצת. אם לא – אפשרות התשובה עוברת לקבוצה השנייה.
הקבוצה שמצליחה ליצור ראשונה רצף של שלושה O / X  - מנצחת.

השאלות כמובן קשורות לנושאים שנלמדו בשיעור.

בהצלחה בניסוי :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה