יום רביעי, 9 בפברואר 2022

סבב קריאה בתנ"ך 929 - בראשית פרק ד'

א וְהָאָדָם, יָדַע אֶת-חַוָּה אִשְׁתּוֹ; וַתַּהַר, וַתֵּלֶד אֶת-קַיִן, וַתֹּאמֶר, קָנִיתִי אִישׁ אֶת-יְהוָה. 
ב וַתֹּסֶף לָלֶדֶת, אֶת-אָחִיו אֶת-הָבֶל; וַיְהִי-הֶבֶל, רֹעֵה צֹאן, וְקַיִן, הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה. 
ג וַיְהִי, מִקֵּץ יָמִים; וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה, מִנְחָה--לַיהוָה. 
ד וְהֶבֶל הֵבִיא גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ, וּמֵחֶלְבֵהֶן; וַיִּשַׁע יְהוָה, אֶל-הֶבֶל וְאֶל-מִנְחָתוֹ. 
ה וְאֶל-קַיִן וְאֶל-מִנְחָתוֹ, לֹא שָׁעָה; וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. 
ו וַיֹּאמֶר ה', אֶל-קָיִן: לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. 
ז הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ.

לאחר האכילה מפרי עץ הדעת, נפקחות עיניהם ויש האומרים שקיבלו גם ידיעה מינית, לכן הם שוכבים ונולד להם בן בשם קין.
לקין יש מדרש שם - קניתי איש את ה', הכוונה שהיא יצרה איש עם אלוהים (לכל איש יש שם שנתנו לו אביו ואמו ואלוהיו, כך לפי השיר המוכר יש שלושה ששותפים ביצירת האדם)
לאחר מכן היא יולדת את הבל.
הבל רועה צאן וקין רועה אדמה.
לאחר תקופה הם גדלים וקין מחליט להביא  מנחה לה' מפרי האדמה (כי הוא עובד אדמה), גם הבל מביא מנחה לה', מהצאן המשובח שלו (כי הוא רועה צאן).
אולם ה' מחליט לבחור במנחה של הבל ולא של קין, הדבר מאכזה את קין מאוד עד כדי כך שאלוהים פונה אליו ומנסה לעודד אותו. הוא אומר לו משפט שמזהיר אותו. יש לו שתי דרכים להתמודד עם הרגשות שלו. 
1. אם יעשה טוב, יהיה טוב
2. אם לא יעשה טוב, לא יהיה טוב. 
עליו להתגבר על החטא, על היצר הרע שתמיד מחכה (רובץ) בפתח במטרה להשתלט עליו, עליו למשול ביצר הרע ולהתנגד לו. 

ח וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל-הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ. 
ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי. 
י וַיֹּאמֶר, מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה. 
יא וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה, מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ, לָקַחַת אֶת-דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. 
יב כִּי תַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה, לֹא-תֹסֵף תֵּת-כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה בָאָרֶץ. 
יג וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל-יְהוָה: גָּדוֹל עֲו‍ֹנִי, מִנְּשֹׂא. 
יד הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וּמִפָּנֶיךָ, אֶסָּתֵר; וְהָיִיתִי נָע וָנָד, בָּאָרֶץ, וְהָיָה כָל-מֹצְאִי, יַהַרְגֵנִי. 
טו וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוָה, לָכֵן כָּל-הֹרֵג קַיִן, שִׁבְעָתַיִם, יֻקָּם; וַיָּשֶׂם יְהוָה לְקַיִן אוֹת, לְבִלְתִּי הַכּוֹת-אֹתוֹ כָּל-מֹצְאוֹ. 

כאן אנו רואים שקין לא התגבר ע היצר הרע, הוא נמצא עם הבל בשדה וקם והורג אותו. לא כתובה לנו הסיבה אבל בגלל שזה מופיע מיד לאחר סיפור המנחה אנו מסיקים שהוא הרג אותו בגלל שאלוהים בחר במנחה שלו.
ה' פונה לקין בשאלה רטורית - איפה אחיך? קין עונה לו בחוצפה, מאיפה אני יודע, מה אני שומר הראש שלו?
ה' כועס עליו ואומר לו "דמי אחיך צועקים אליי מן האדמה", הוא משתמש בלשון רבים כדי להדגיש שקין הרג לא רק את הבל אלא גם את כל הצאצאים הפוטנציאליים שיכלו להיות לו.
ה' מעניש את קין שיהיה ארור, האדמה שהוא עובד קשה לא תצמיח לו כלום והוא יהיה נע ונד. 
זה עונש קשה כי שני העונשים קשורים לתפקיד שלו - עובד אדמה. עובד אדמה צריך שטח קבוע להיות בו כדי לעבוד את האדמה והוא כמובן צריך שהאדמה תצמיח לו יבול.

קין בתגובה מראה מעין חרטה, הוא אומר לאלוהים שהעוון שלו גדול מנשוא, זאת אומרת שהעונש קשה יותר ממה שמגיע לו. הוא טוען כלפי ה' שאם הוא יהיה נע ונד הוא לא יוכל להסתתר מפני אנשים אחרים שרוצים לפגוע בו. (לא ברור העניין כי אין אנשים בעולם, אולי הוא חושש מההורים שלו?)
ה' נותן לו אות, סימן, שידעו שהוא קין ואומר לו שכל מי שיכה אותו, ייענש הרבה יותר.

טז וַיֵּצֵא קַיִן, מִלִּפְנֵי יְהוָה; וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-נוֹד, קִדְמַת-עֵדֶן. 
יז וַיֵּדַע קַיִן אֶת-אִשְׁתּוֹ, וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת-חֲנוֹךְ; וַיְהִי, בֹּנֶה עִיר, וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר, כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ. 
יח וַיִּוָּלֵד לַחֲנוֹךְ, אֶת-עִירָד, וְעִירָד, יָלַד אֶת-מְחוּיָאֵל; וּמְחִיָּיאֵל, יָלַד אֶת-מְתוּשָׁאֵל, וּמְתוּשָׁאֵל, יָלַד אֶת-לָמֶךְ. 
יט וַיִּקַּח-לוֹ לֶמֶךְ, שְׁתֵּי נָשִׁים: שֵׁם הָאַחַת עָדָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה. 
כ וַתֵּלֶד עָדָה, אֶת-יָבָל: הוּא הָיָה--אֲבִי, יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה. 
כא וְשֵׁם אָחִיו, יוּבָל: הוּא הָיָה--אֲבִי, כָּל-תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב. 
כב וְצִלָּה גַם-הִוא, יָלְדָה אֶת-תּוּבַל קַיִן--לֹטֵשׁ, כָּל-חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל; וַאֲחוֹת תּוּבַל-קַיִן, נַעֲמָה. 
כג וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו, עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי--נְשֵׁי לֶמֶךְ, הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי: כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי, וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי. 
כד כִּי שִׁבְעָתַיִם, יֻקַּם-קָיִן; וְלֶמֶךְ, שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה. 

קין מסיים את השיחה עם ה' וממשיך בחייו, הוא פוגש אישה, היא יולדת לו בן ומכאן יש לנו תיאור של שושלת קין ואת ההתפתחות התרבותית שלהם. המצאת כלי נגינה, כלי מתכת, ישיבה באוהלים ועוד.
לבסוף יש את שירת למך

כה וַיֵּדַע אָדָם עוֹד, אֶת-אִשְׁתּוֹ, וַתֵּלֶד בֵּן, וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ שֵׁת: כִּי שָׁת-לִי אֱלֹהִים, זֶרַע אַחֵר--תַּחַת הֶבֶל, כִּי הֲרָגוֹ קָיִן. 
כו וּלְשֵׁת גַּם-הוּא יֻלַּד-בֵּן, וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ אֱנוֹשׁ; אָז הוּחַל, לִקְרֹא בְּשֵׁם יְהוָה. 

בפסוקים אלו אנו כביכול חוזרים חזרה בזמן לרגע שאחרי הריגת הבל. לא אומרים לנו איך אדם וחוה הגיבו להרג הבל, לא מראים לנו איך הם מתמודדים, אנחנו יכולים רק להסיק שהבאת בן נוסף לעולם היא הדרך שלהם להתמודד, גם ההסבר של השם שלו - כי שת לי אלוהים זרע אחר תחת הבל כי הרגו קין. 
זה ילד שניתן להם על ידי אלוהים במקום הבל שנהרג על ידי קין.
זו ההתייחסות היחידה שאנו רואים מצד אדם וחוה.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה