יום שני, 28 באוקטובר 2013

הרגלי למידה של תלמידים

כמה מאיתנו המורים יכולים להגיד שלמדנו הרגלי למידה נכונים בבית ספר?
לדעתי תשובת הרוב תהיה לא, לא למדנו הרגלי למידה. למדנו אותם כשהגענו ללימודים האקדמיים ונאלצנו ללמוד בעצמנו חומר ולסכם את מה שהמרצה אומרת.

אנחנו צריכים למנוע זאת מהתלמידים שלנו, בנוסף ללימוד החומר והעבודה על הצלחתם במבחן יש לעבוד במקביל על הרגלי הלמידה שלהם. יש תלמיד שיודע את החומר מצויין אך אינו יודע כיצד לכתוב אותו בתור תשובה. 

שאלות
יש לעבוד עם התלמידים על סוגי שאלות שונות, ללמד אותם שיש סעיפים לשאלות, לפעמים יש שאלה אחת אבל היא מורכבת משתי שאלות או יותר, צריך לדעת לזהות.

הבנת הנקרא
יש לוודא שהתלמידים מבינים מה נדרש מהם בשאלה, ניתן לראות כי הרבה תלמידים לא מבינים מה אומרת השאלה, הרבה  פעמים מתבזבז להם הזמן כי הם לא מבינים את השאלה ומחכים למורה שתסביר להם.

הבנת הוראות
תלמידים רבים לא עוקבים אחרי ההוראות של השאלות, הם רצים לענות לפני שקראו את כל המבחן וכך קורה מצב שתלמיד שוכח לענות על סעיפים כי לא שם לב שצריך לבחור שניים מתוך שלושה, או שתלמיד ענה על כל השאלות אבל בגלל שיש בחירה המורה תבדוק רק את השתיים הראשונות, ואם אחת מהן לא טובה, הלכו הנקודות של השאלה.

שגיאות כתיב
כיום פחות מורות מורידות ציון על כך, אני אישית גם לא מורידה ציון, אבל אני כן מקפידה לתקן להם במבחן שגיאות כתיב, רצוי שיידעו לכתוב ללא שגיאות, כך גם הם יבינו וגם אחרים יבינו מה הם כותבים. לעיתים שגיאות כתיב מובילות לאי הבנה.

סיכום חומר
יש ללמד את התלמידים לסכם את החומר בעצמם, לתת להם לקרוא קטע ולהגיד להם לסכם אותו במילים שלהם במשפט אחד, לאחר מכן לתת להם פרק ושיסכמו אותו עד עמוד אחד. המטרה לתרגל איתם סיכום חומר, כך הם יידעו מה עיקר ותפל, וכשהם עונים על תשובה יענו בדיוק על מה ששאלו ולא יספרו את כל הסיפור מעבר, מיותר.

כל ההרגלים הללו יכולים לשפר את הלמידה של התלמידים ואת אחוזי ההצלחה שלהם במקצועות ובמבחנים, בנוסף הדבר יעזור להם בעתיד בלימודים אקדמיים וגם בעבודות, כאשר ייצטרכו להכין נאומים, מצגות ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה