יום שני, 7 במרץ 2016

יום עיון ארצי להוראת תנ"ך לתלמידים לקויי למידה - סיכום 3

לאחר ההפסקה, חזרנו להרצאה שלישית - "מה לעוגה בשיעור תנ"ך?"

המדריכות רחלי פריד ומעין כהן הסבירו לנו איך לבנות שיעור טוב בתנ"ך.

מה המצרכים? טקסט מקראי, תוכן טקסט, דילמות, רעיונות ועוד.
ויש קשיים, אבל ברגע שיש תבנית טוה - העוגה תהיה טובה.

סכמה קוגנטיבי - מבנה מנטלי הכולל מכלול של ידע ועמדות של אדם כלפי נושא מסויים
סכמה - יחידת ארגון מידה המשפיעה על הטמעת גירויים חדשים ועל הענקת משמעות לגירויים האלה.
תבנית - חוזרת על עצמה

סכמות חוסכות מאמץ ומספקות למסגרת. כל מידע חדש שנלמד חייב להתחבר למידה קיים, קשה ללמוד משהו שלא משתלב בסכמה קיימת.

כאשר מלמדים משהו בכיתה, צריך לקטלג בסכמה
1. בעיה של הבנה
2. זיכרון

סכמות משפיעות על התהליכים הקוגנטיביים השונים כמו קשב, זיכרון, פירוש מידע, השלמת פערים, פיתרון בעיות, תפקוד רגשי.

דוגמא לסכמה במישור התוכן וסכמה במישור המיומנות - ו' ההיפוך


אם התלמידים לא מבינים את הרקע של המלכים, לא לא יבינו את התוכן:

תבנית תוכן - הסכמה עוקבת אחרי מבנה הדעת, מה אנחנו מצפים מהתלמיד/ה להבין.
1. מה הסיפור שלך - מה אומרים לנו, למה אומרים לנו, איך אומרים לנו
2. תכלס - תשובה ללמד
3. לוקחים, הולכים - תשובה לאיך. מילה מנחה, מושגים ועוד.






תבנית מיומנות - מיומנות על מענה בשאלת בגרות
מ -מדלגים על הפסוקים בראש השאלה
מ - ממפים את השאלה, מסמנים מילות הוראה ומילות מפתח
מ - מבינים את הפסוקים בראש השאלה
מ - משפט פתיחה הלקוח מהשאלה
צ - ציטוט
ה - הסבר

שפה גלויה וסמויה של התנ"ך
גלויה - מדרש שם, היסטוריוגרף ועוד
סמויה - תפיסה, דרישה, ראיה, עמדה, ייעוד, תכלית, גמול

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה