יום שני, 7 במרץ 2016

יום עיון ארצי להוראת תנ"ך לתלמידים לקויי למידה - סיכום 2

לאחר הרצאתה של חן מילר, עלתה להרצות יונה שורק, מורה בחינוך מיוחד, מאבחנת דידקטית.

היא דיברה על הקשיים בתנ"ך בקרב תלמידים לקויי למידה.

הפרעות קשב - בעיה במנגנון העוררות, הטלוייזיה, מחשב ופלאפון מפעילים את מנגנון העוררות, לכן הם מסוגלים לשבת מולם הרבה זמן.

משפטים של מורים - מה קשה? מה לא מובן? איפה נכשלת?

צריך לשנות את המשפטים!

מה כן הבנת - להתאים את הדרך, לראות במה הם טובים, להראות לו שהוא כן יכול להצליח, אחרי זה נבדוק מה קשה לו בתנ"ך.
שיטה לעשות זאת היא לקחת משהו מתחום אחד ולהעביר לתנ"ך. איך מכינים את עצמם לשיעור, איך מקבלים ולוקחים החלטה. 
להראות איך מה שיש בתנ"ך קשור לחיים שלהם היום.

ייחודיות בלימוד התנ"ך:
  • שפה - שונה מהעברית של היום
  • תופעות לשוניות - תופעות שלא מוכרות להם
  • השקפת עולם - חשוב לדעת מאיפה באים התלמידים, למה מתנגדים לתנ"ך
  • מגמתי
  • פירושים
  • תרגומים
  • רעיונות
  • זוויות
  • סגנון

קשיים:
קריאה - טכנית
ניקוד - הפיתרון זה הקראה (מפסיקים ללמוד ביסודי)
צפיפות טקסט - הפיתרון זה הגדלת הטקסט
הבנה - הפיתרון להסביר

כתיבה - טכנית, הבעה בכתב. נדרשים לצטט, לדייק, מתקשים במעברים בין השפות
הפיתרון - בעל פה

הפרעות קשב מסוגים שונים - להחליף פעילות

דרכים שונות ללמידה:
  • שימוש בחושים נוספים
  • מפות מוח - מושגים הקשורים  לנושא וריך לארגן ולהסביר
  • שימוש במחשב ואמצעים דיגיטליים
  • עבודת חקר
  • יצירתיות
  • תרשימים שונים - תרשימי זרימה, רצף אירועים
  • הכנה למבחן - ללמד מילות הוראה, להתאמן בכתיבה.
מבחן:
  • בדיקת שאלות - הבנה לפני מענה
  • ראשי פרקים
  • כתיבת תשובות/ בעל פה
  • השלמת התשובה + משפט פותח ומסיים
  • בדיקת תשובה - תיקון
  • בדיקה - האם יש תשובות לכל השאלות הנדרשות

איך עושים את זה?
  • עבודה בכיתה - לבוא בגישה הפוכה, חובה 2 שאלות, כל השאר בונוס, לצ'פר מי שעושה יותר.

  • להקדיש כל פעם בשיעור משהו שקשה לחלק מהתלמידים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה