כתבתי בקיצור ובנקודות
במושב פרופסור יאיר זקוביץ דיבר על תפיסת המנהיגות במקרא, מבראשית עד מלכים
הוא מזהה בתחילת הסיפורים שני סיפורי גלויות, הראשון הוא גירוש גן עדן והשני הוא מגדל בבל (בבראשית), לאחר מכן מזהה בספר מלכים שני סיפורי גלויות, הראשון גלות ישראל והשני גלות יהודה.
הוא טוען כי המלוכה לא הייתה עניין גדול מלכתחילה ורואים שהכוח של המלכים הוגבל
ניתן לראות זאת בחוק המלך דברים י"ז, המלך כפוף לחוקי התורה כמו כולם
המלוכה היא המוסד החברתי היחיד שבני האדם יוזמים ולא ה'.
שמות כ"ב 27 - אזכור למלך, נשיא זה מלך כנראה
במהלך השעבוד במצרים לא היה צורך במנהיג, אבל ביציאת מצרים יש צורך במנהיג ואי אפשר להסתמך על ה' שאינו נראה, לכן יש צורך במנהיג אדם - משה נבחר.
בדרך כלל בתנ"ך כאשר יש מנהיג קודם לכך סיפור לידה מיוחד עם אמא עקרה ועוד אולם זה לא המקרה אצל משה.
המטרה היא לומר שמשה נבחר למנהיגות כי הוכיח את עצמו לכך, מנהיג צריך להיות רודף צדק.
לאחר משה המנהיג הוא יהושע, המנהיגים חוטאים, טועים, משלמים. נקודת השבר באה עם מותו של יהושע, אז קם דור חדש שפונה לעבודת אלילים.
העונש על כך הוא הורדת רמת המנהיגות בספר שופטים.
כל פעם ה' מקים מושיע הוא מביא גרוע מקודמו, זה מתחיל מעתניאל ואז אהוד, ברק - מתחילים לראות סדק, אצל גדעון יש פקפוק בה'.
הוכחה לכמה מוסד המלוכה הוא מסוכן היא אצל הנביאים. עלי היה אדם הגון אבל בניו לא, כך גם עם שמואל.
נראה לאורך הדרך כי ירדו ממנהיגות נבואית, עברו לשופטים, משם למלוכה.
כאשר דוד עולה לשלטון נראה כי הוא הופך לסרגל של מחבר ספר מלכים.
ספרות הנבואה היא אופטימית בגלל פרקי הנחמה
ממליצה להשיג את ההרצאה המלאה, היה מרתק מאוד ומעשיר
במושב פרופסור יאיר זקוביץ דיבר על תפיסת המנהיגות במקרא, מבראשית עד מלכים
הוא מזהה בתחילת הסיפורים שני סיפורי גלויות, הראשון הוא גירוש גן עדן והשני הוא מגדל בבל (בבראשית), לאחר מכן מזהה בספר מלכים שני סיפורי גלויות, הראשון גלות ישראל והשני גלות יהודה.
הוא טוען כי המלוכה לא הייתה עניין גדול מלכתחילה ורואים שהכוח של המלכים הוגבל
ניתן לראות זאת בחוק המלך דברים י"ז, המלך כפוף לחוקי התורה כמו כולם
המלוכה היא המוסד החברתי היחיד שבני האדם יוזמים ולא ה'.
שמות כ"ב 27 - אזכור למלך, נשיא זה מלך כנראה
במהלך השעבוד במצרים לא היה צורך במנהיג, אבל ביציאת מצרים יש צורך במנהיג ואי אפשר להסתמך על ה' שאינו נראה, לכן יש צורך במנהיג אדם - משה נבחר.
בדרך כלל בתנ"ך כאשר יש מנהיג קודם לכך סיפור לידה מיוחד עם אמא עקרה ועוד אולם זה לא המקרה אצל משה.
המטרה היא לומר שמשה נבחר למנהיגות כי הוכיח את עצמו לכך, מנהיג צריך להיות רודף צדק.
לאחר משה המנהיג הוא יהושע, המנהיגים חוטאים, טועים, משלמים. נקודת השבר באה עם מותו של יהושע, אז קם דור חדש שפונה לעבודת אלילים.
העונש על כך הוא הורדת רמת המנהיגות בספר שופטים.
כל פעם ה' מקים מושיע הוא מביא גרוע מקודמו, זה מתחיל מעתניאל ואז אהוד, ברק - מתחילים לראות סדק, אצל גדעון יש פקפוק בה'.
הוכחה לכמה מוסד המלוכה הוא מסוכן היא אצל הנביאים. עלי היה אדם הגון אבל בניו לא, כך גם עם שמואל.
נראה לאורך הדרך כי ירדו ממנהיגות נבואית, עברו לשופטים, משם למלוכה.
כאשר דוד עולה לשלטון נראה כי הוא הופך לסרגל של מחבר ספר מלכים.
ספרות הנבואה היא אופטימית בגלל פרקי הנחמה
ממליצה להשיג את ההרצאה המלאה, היה מרתק מאוד ומעשיר
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה