יום חמישי, 22 בספטמבר 2016

מערך שיעור - לימוד ותרגול עצמי של הפרק

הכנתי מערך שיעור על לימוד ותרגול עצמי של הפרק. עשיתי את זה בכיתה י' על בראשית פרק ג'.


  • כדאי לחלק לתלמידים מראש דף שורות.
כשעשיתי את זה בשיעור אמרתי להם שיכתבו במחברות, מי שרצה תלש את הדף ומי שלא הגיש לי את המחברת. בדיעבד הייתי צריכה לחלק להם דפים, זה היה כבד לסחוב המון מחברות וגם בעייתי לאחסן אותן בתא בחדר מורים.
בדקתי את הכל והחזרתי להם יום למחרת. 
כשזה דפים יותר קל לאחסן ולסחוב.

  • לכתוב שאלות ידע על הלוח - להגיד לתלמידים שכל התשובות בפסוקים.
כשכותבים את השאלות כדאי לכוון אותם גם לפסוק המתאים, בעיקר אם זו פעם ראשונה שעושים את התרגול בכיתה, לאחר כמה תרגולים כאלה לדעתי אפשר כבר לתת להם קטע שמתוכו הם ימצאו לבד את התשובה.

כשכתבתי את השאלות על הלוח אז חלקם התלוננו שאין להם מושג כי הם לא למדו. להגיד להם שהכל כתוב בפסוקים.
אין ציון על זה, זו עבודת כיתה.
חשוב להגיד התלמידים יגישו את התשובות לבדיקה.

  • נתתי לתלמידים שיעור שלם לענות על השאלות. הם יכלו לשבת לבד או בזוגות או בקבוצות, אבל כל אחד היה צריך להגיש. 
אמרתי להם שהם צריכים להשקיע בתשובות כי זה הסיכום שלהם על הפרק, אני לא אסכם אותו על הלוח.
המטרה של ההגשה לבדיקה היא לראות איך הם כותבים, לראות על מה כדאי לעבודה איתם בכיתה (בעיקר אם זו כיתה י', יש מבחן רק בעוד חודש ויותר אז כדאי לדעת עכשיו ולא לחכות למבחן).
קראתי הכל, כתבתי להם הערות חיוביות למי שכתב תשובה טובה והערות לתיקון.
אין ציון! התלמידים רגילים שעל כל דבר מקבלים ציון, שוב להדגיש להם, אין ציון, הם עושים את זה בשביל עצמם, כדי שילמדו מעכשיו לקרוא לבד פסוקים ולהבין אותם.
המורה בודקת כדי לדעת מה מצב ההבנה שלהם והאם יש דברים שצריך לחזק בכיתה.

  • לאחר שבדקתי והחזרתי את הדפים, לשלוח להם את השאלות עם התשובות.
שלחתי להם בקובץ וורד את השאלות עם התשובות. המטרה הייתה שיהיו להם התשובות הנכונות, בנוסף להדגים להם כיצד יש לענות תשובה מלאה על השאלה.

  • בשיעור שלאחר מכן לתרגל שאלות ברמה גבוהה מתוך בגרויות ולהוסיף דברים מעבר.
כותבים שאלה על הלוח, מסבירים אותה ועונים איתם. מטרת השיעור היא לאחר שהבינו את העלילה בפרק, מתרגלים איתם פיצוח והבנת שאלות בתנ"ך. אפשר לתת ברמות קושי שונות, בהתאם להרכב הכיתה.

הדברים שמעבר הם תוספות - פרשנויות וכו'
למשל בפרק ג' אני מוסיפה להם בכיתה על כך שהעונשים הם בעיקרון של מידה כנגד מידה ומסבירה את זה, בנוסף אני מסבירה את האטיולוגיה בפרק.

  • לעבור איתם בקצרה על הפרק, לוודא שכולם הבינו מה מסופר.
להתחיל לספר להם, תוך כדי לשאול אותם שאלות על העלילה, לבדוק שהם זוכרים.


בהצלחה :)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה