יום רביעי, 15 באוקטובר 2014

הסרט "נוח" - מה אמת ומה בדיה

עלילת הסרט:



העלילה מבוססת על הסיפור התנ"כי - תיבת נוח שמופיע בספר בראשית, אולם נראה שהיוצר של הסרט לקח לעצמו חירות יצירתית ורק התבסס בקווים מאוד כללים.
העלילה מספרת על נוח שיש לו סיוטים וחזיונות על מבול שעומד לרדת על האדמה, הוא מתייעץ עם סבא שלו, מתושלח, ולבסוף מחליט, על דעת עצמו, לבנות תיבה כדי להינצל, כך הוא מחליט שצריך להיות.
הוא בונה את התיבה עם אשתו ושלושת בניו הקטנים, במהלך אחד המסעות שלו, הוא מציל ילדה והיא גדלה יחד איתם ולבסוף מתאהבת באח הגדול, שם.
ישנה מלחמה נגד תובל קין שמנסה להוכיח שהוא נעלה על האל ולבסוף הוא מצליח לחדור לתיבה ולהתחבא שם בעזרת האח האמצעי, חם, שכועס מאוד על אבא שלו מכיוון שהשאיר בחורה, שחם אהב, למות.
השהייה בתיבה כנראה נמשכת כמה שנים מפני שהבחורה של שם מגלה שהיא בהריון ונוח כועס על כך ואומר לה שירצח את הילדים שלה ושאסור להם ללדת, לבסוף היא יולדת תאומות ונוח מתרצה ומשאיר אותן בחיים, לאחר שנגמר המבול, הם יורדים לאדמה וחם מחליט לעזוב את המשפחה ולצאת למסע לבדו.

טריילר לסרט "נוח"


כל מי שחובב תנ"ך או אפילו מכיר בכללי את הסיפור המקורי יכול להרגיש אי נוחות מאוד גדולה עד לכעס כאשר הוא רואה את הסרט, אני מודה, לא אהבתי אותו בכלל, לא אהבתי את החירות היצירתית שלקח לעצמו יוצר הסרט, ניתן היה ליצור סרט מוצלח גם בהתבסס על המסופר בתנ"ך. רוב הפרטים גם לא הגיונים שייקרו באמת, ומחלקם הוא פשוט התעלם ובכך אני אעסוק בפוסט.

הסיפור על תיבת נוח מופיע בספר בראשית בפרקים ו',ז', ח', ט'.


  • בתורה מסופר שה' נגלה לנוח ואמר לו שהוא מתכוון להשחית את הארץ מפני שבני האדם נהיו מושחתים, הוא אף מצווה על נוח לבנות תיבה ונותן לו הוראות ברורות כיצד יש לבנות אותה. -  וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי--כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת-הָאָרֶץ. עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי-גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת-הַתֵּבָה; וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ, בַּכֹּפֶר (בראשית ו' 13-14)
בסרט לנוח יש חזיונות שעומד להיות מבול והאנשים מושחתים לכן נוח מחליט על דעת עצמו לבנות תיבה ולהציל את בני משפחתו.
  • המובן מאליו והכי בולט! בסיפור המקורי נאמר שנוח, אשתו, שלושת בניו והנשים שלהם יעלו לתיבה - וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי, אִתָּךְ; וּבָאתָ, אֶל-הַתֵּבָה--אַתָּה, וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ. (בראשית ו' 18).
בסרט נוח מציל את עצמו, את אשתו, את שלושת בניו ואת הילדה שהציל בזמנו. יש לציין שבניגוד לתנ"ך שניתן להסיק שהבנים הם מספיק בוגרים מכיוון שיש להם נשים, בסרט הם ילדים קטנים, ללא נשים.
החלק הלא הגיוני בסיפור, לדעתי, הוא כיצד לאחר המבול בני האדם הולכים להתרבות? לפי הסיפור התנ"כי זה הגיוני לחלוטין מכיוון ששלושת הבנים הם בוגרים, יש להם נשים ולאחר המבול ניתן להסיק שנולדו להם ילדים ולבני דודים דרגה ראשונה מותר להיות יחד.
  • בסיפור התנ"כי מסופר שה' אומר לנוח שהמבול יהיה 40 יום ו-40 לילה -  כִּי לְיָמִים עוֹד שִׁבְעָה, אָנֹכִי מַמְטִיר עַל-הָאָרֶץ, אַרְבָּעִים יוֹם, וְאַרְבָּעִים לָיְלָה; וּמָחִיתִי, אֶת-כָּל-הַיְקוּם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי, מֵעַל, פְּנֵי הָאֲדָמָה. (בראשית ז' 4)
וַיִּגְבְּרוּ הַמַּיִם, עַל-הָאָרֶץ, חֲמִשִּׁים וּמְאַת, יוֹם. (בראשית ז' 24) - הם נשארו בתיבה 150 יום. - גם בסרט הם נשארו הרבה זמן אולם עדיין זה לא תואם מכיוון שהיא נכנסת להריון בתיבה ובסוף יולדת שם גם, זה לוקח יותר מ150 יום.


  • בסרט נוח דיי צעיר, הוא אבא לילדים קטנים. בסיפור התנ"כי נוח בן 600 שנה כאשר בנה את התיבה - וְנֹחַ, בֶּן-שֵׁשׁ מֵאוֹת שָׁנָה; וְהַמַּבּוּל הָיָה, מַיִם עַל-הָאָרֶץ. (בראשית ז' 6)

  • בסיפור התנ"כי האל נקרא אלוהים, יש התייחסות מפורשת אליו. בסרט האל נקרא הבורא, הוא לא נגלה אליהם ונוח מנחש על סמך חזיונות שלו מה צריך לעשות.

  • בסיפור התנ"כי מסופר על הברית שהקים ה' עם נוח, ה' מבטיח שלעולם לא יביא יותר מבול על בני האדם והקשת תהיה הסימן לברית. כאשר יורד גשם לרוב מופיעה הקשת כדי להראות לבני האדם שה' זוכר את הברית וזה רק גשם ולא מבול שעומד להחריב את הארץ.
בסרט לא מוזכר דבר כזה.
  • בסיפור התנ"כי מוזכרים בני הנפילים בתחילת פרק ו', בעיקר כדוגמא לכך שהארץ נשחתה,- וַיְהִי כִּי-הֵחֵל הָאָדָם, לָרֹב עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה; וּבָנוֹת, יֻלְּדוּ לָהֶם. ב וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם, כִּי טֹבֹת הֵנָּה; וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים, מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ. ג וַיֹּאמֶר יְהוָה, לֹא-יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם, בְּשַׁגַּם, הוּא בָשָׂר; וְהָיוּ יָמָיו, מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה. ד הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ, בַּיָּמִים הָהֵם, וְגַם אַחֲרֵי-כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל-בְּנוֹת הָאָדָם, וְיָלְדוּ לָהֶם: הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם, אַנְשֵׁי הַשֵּׁם. (בראשית ו' 1-4)
בסרט מסופר שבני הנפילים הם מלאכים שסרחו, נפלו לארץ והבוץ כיסה אותם ועכשיו הם נראים כמפלצות. כאשר מתחיל המבול, תובל קין יחד עם כל השושלת שלו מנסים לתקוף את התיבה, הנפילים מונעים מבני האדם להיכנס לתיבה ובגלל שעשו את המעשה הטוב הם זוכים לעלות חזרה לשמיים.
  • סוף הסיפור התנ"כי - וַיְחִי-נֹחַ, אַחַר הַמַּבּוּל, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וַחֲמִשִּׁים שָׁנָה. וַיִּהְיוּ, כָּל-יְמֵי-נֹחַ, תְּשַׁע מֵאוֹת שָׁנָה, וַחֲמִשִּׁים שָׁנָה; וַיָּמֹת (בראשית ז' 28-29) נוח מת בגיל 950.

  • לאחר מותו של נוח יש פירוט בפרק י' של השושלות שיצאו מבניו.
תוספות בסרט - הבחורה של שם שהצילו, מתושלח שמוזכר שם, לא מוזכר בסיפור התנ"כי, המלחמה עם תובל קין, תובל קין שמתחבא בתיבה ואוכל חיות שם להנאתו.


לסיכום, כאשר רוצים לעשות סרט שמבוסס על סיפור או ספר קשה לפעמים להיצמד למקור אולם יש להשתדל ולעשות זאת כי אז חוטאים לסיפור המקורי, לבסס זה לא אומר לקחת את העלילה ולשנות אותה כך שתתאים לאפוס הוליוודי! ניתן היה לעשות סרט המבוסס על הסיפור התנ"כי גם בלי כל השינויים המיותרים והמרגיזים האלו.

דבר נוסף שלי אישית הפריע, לקחו סיפור תנ"כי מעניין, את נוח שהיה צדיק בדורו ולכן ה' החליט להציל אותו, הפכו את נוח בסרט למטורף פאנטי שמפרש את האל לפי רצונו ואף מוכן לרצוח את נכדותיו כי לדעתו זה רצון האל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה