יום חמישי, 27 במרץ 2014

הטקסונומיה של בלום

טקסונומיה של מטרות ההוראה
מתוך:
פסיג, ד' (2000). מיומנויות וכישורי למידה עתידיים. אוניברסיטת בר-אילן.

טבלה 1 סיכום הטקסונומיה של בלום

קריטריונים
הגדרה
מונחים התנהגותיים

ידע

כל מטרת הוראה שלשם השגתה דרושה זכירה בלבד.

מגדיר, מתאר, מזהה, נותן כותרת, ממיין, מכנה בשם, מציין, בוחר, מצמיד, ניזכר, מכיר.

הבנה
תהליך מחשבתי, שבו נקלט  מסר לימודי והלומד עורך בו שינוי במחשבתו לצורה אחרת.
הופך, מגן, מבחין, מעריך, מסביר, מכליל, מרחיב, נותן דוגמאות, מבאר ביאור חופשי, מסיק, מנבא, משכתב, מסכם, מתרגם, משנה, משלים, חוזה.

יישום
היכולת ליישם כללים, עקרונות מידע, הנחות, תיאוריות או הפשטות אחרות למצבים חדשים וממשיים.
משנה, מחשב, מדגים, מגלה, תופס, משפר, מפעיל, מנבא, מבין, מייצר, מתייחס ל..., בוחר, מפריד, מחלק לסעיפים, מפתח, מכליל, מייחס.
אנליזה
לימוד מעמיק של תוכן לימודי לשם תפיסת המבנה של התוכן הנלמד, צורת ארגונו הצורנית והלוגית, וכן לשם גילוי היסודות, הרעיונות, ההשקפות והשיטות שעליהן מבוסס תוכן זה.
מחלק לסעיפים, מתאר גרפית, ממיין, מבחין, מזהה, מדגים, מסיק, מדגיש, מקשר, בוחר, מפריד, ממיין לקטגוריות, מעמת, משווה.
סינתזה
יצירת יצירה שלמה חדשה ע"י צירופים של רעיונות ממקורות שונים, באופן שייוצרו מבנים ודפוסים העומדים ביסודה של היצירה החדשה.
יוצר קטגוריות, מחבר ומצרף, יוצר, מכין, מתכנן, משפר, מארגן, מסדר מחדש, בונה מחדש, משחזר, משכתב, מסכם, מציע, מספר, מרכיב, מפתח.
הערכה
שיפוט הערכים שבאידיאות תוך שימוש
בקריטריונים ובסטנדרטים של אומדנים שיקבעו את מידת הדיוק, התכליתיות והשימושיות של הפרטים.

מעריך, משווה, מסיק, מבקר, מבדיל, משייך, מסכם, תומך, שופט, טוען, מעמת, קובע תקן.

טבלה 2 - הטקסונומיה של קרתוואל

קריטריונים
 הגדרה
מילות מפתח
קבלה
הלומד יהיה רגיש לקיומם של גירויים ותופעות מסוימות. הוא יהיה נכון לקלוט אותם או להפנות אליהם את ליבו.
ערות לצבע, לצורה ולמבנה. גילוי סובלנות, נכונות לקבלה.
היענות
תשומת לב פעילה, כעין "התחייבות" אישית לתופעה אך במידה מצומצמת מאוד.
נכונות לקיים הוכחות מסוימות, הישמעות לכללים מסוימים, מוצא סיפוק בדברים מסוימים.
התייחסות ערכית
נכונות נפשית של הפרט לקבוע את התנהגותו בהתאם לערכים בהם הוא מאמין.
מקבל על עצמו אחריות, מסירות לרעיונות ועקרונות, אמונה בערכים שונים.
ארגון
ארגון הערכים למערכת ערכים, קביעת היחסים ביניהם וקביעת סדר העדיפויות, על מנת ליצור סולם ערכים.
שקילת תורות שונות, שפיטת בני-אדם לפי התנהגותם כפרטים.
אפיון ע"י ערך
או מערכת ערכים
אצל הפרט קיימת היררכיה של ערכים, מאורגנים למערכת בעלת משמעות והגיון פנימיים והפרט פועל בקביעות בהתאם לערכיו.
פילוסופית חיים, כללי התנהגות המבוססים על עקרונות מסוימים.


טבלה 4 - הטקסונומיה העתידית באה להוסיף ולהרחיב על בלום.

הקטגוריה
הגדרה
מונחים התנהגותיים
מילות מפתח
ידע
להשיג בזמן אמת יישום מוצלח של מידע.
לדעת היכן למצוא את הפרטים;  לדעת אסטרטגיות חיפוש; לפתח סמלים חדשים בחברה סופר-סמלית; לפתח מוסכמות.
לאתר; לדעת היכן לחפש; לסנן; להתעדכן; להשמיט; לפתח.
הבנה
הבנה רבת פנים של מידע מסוים, הצבת קטעי מידע באופנים שונים כאשר לכל הרכב משמעות שונה.
להרחיב מודלים קיימים  של  חשיבה; להציב את צורת החשיבה בפסיפס גדול יותר; להמציא סמלים לדברים מוחשיים ולסחור באותם סמלים; ליצור היסקים ואנלוגיות  באופנים שונים ומנקודות מבט שונות.
להרחיב; להציב בפסיפס רחב; להמציא סמלים; לקשר יחסית.
יישום
להפיק רעיונות חדשים מרעיון ישן, לצורך יישום בזמן אמת של מידע רלוונטי  בווריאציות שונות. ליצור משמעות חדשה לסמלים חדשים, ליצור משמעות חדשה לסמל קיים וליצור סמל חדש למשמעות קיימת.
שימוש בקודים  ובסמלים חדשים וישנים; שינוי קודים וסמלים ישנים.
ליזום שינויים; להגמיש; להחליט; לארגן מחדש.
אנאליזה
שבירת יחידה או חומר לימוד לחלקים המרכיבים אותה  ובניית מערכות יחסים שונות ומגוונות ואף מנוגדות מאותם חלקי יחידה. לבחור מתוך אוקיינוס המידע הדינמי, תוך ערכי שיפוט פרסונאליים/ תרבותיים/ אתניים, להציב קטעי מידע במבנים רב ממדיים במרחב, לעשות סימולציה של יישומים שונים ליחסים שונים וסימולציה של פרספקטיבות שונות במרחב הרב ממדי.
ליצור יחסים; להבחין בין יחסים; לנתח פיסות מידע בדרכים שונות; להעריך מהימנות מידע ולהציב חלקי מידע ביחסים שונים תוך מודעות לכך שהיחסים יהיו נתונים להשפעות של זמן, מרחב ואינטואיציה אישית.
בחירה רלוונטית; חידוד בפריזמה אישית; פירוק ובניית יחסים בין חלקי מידע.

סינתזה
יצירת מצרפים שונים בעלי משמעויות שונות מיחידות מידע נתונות.
לפתח מיומנויות של איתור אלמנט בדיד  מפיסות מידע שממנו נלקח במטרה לתת לו משמעות חדשה.
לאתר; לזהות; לקשר.
הערכה



לדעת לבחור קריטריונים מתאימים ולפתח קריטריונים חדשים, בכדי לעשות הערכה שתהיה שימושית להמשך התפתחות הלמידה והעשייה. כמו-כן, יש לעשות הערכה גם על הנסתר.
להעריך איכותית ולא רק  כמותית, להתמקד  ולקשר בין מכלול  הפריטים הרלוונטיים.
פוסל; מעבד; בודק; מעמת.
השבחה
המיומנות לבחור במצרף המתאים של מידע וליישמו בפתרון בעיות בסיטואציות שונות – בזמן ובמקום, ובכך להשביח את המצרף.
התאמה - ליצור תוצר חדשני ע"י קישור קוגנטיבי אישי בין שני תחומים, שנראים כרחוקים זה מזה.
קונוטציה - המשמעות האישית המתקשרת בתודעתו של אדם מסוים לפיסת מידע מסוימת.

העוז לשכוח.
התאמה; קונוטציה; סימולטניות.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה