טקסונומיה של מטרות ההוראה
מתוך:
פסיג, ד' (2000). מיומנויות וכישורי למידה עתידיים.
אוניברסיטת בר-אילן.
טבלה 1 – סיכום
הטקסונומיה של בלום
קריטריונים
|
הגדרה
|
מונחים התנהגותיים
|
ידע
|
כל
מטרת הוראה שלשם השגתה דרושה זכירה בלבד.
|
מגדיר,
מתאר, מזהה, נותן כותרת, ממיין, מכנה בשם, מציין, בוחר, מצמיד, ניזכר, מכיר.
|
הבנה
|
תהליך
מחשבתי, שבו נקלט מסר לימודי והלומד
עורך בו שינוי במחשבתו לצורה אחרת.
|
הופך,
מגן, מבחין, מעריך, מסביר, מכליל, מרחיב, נותן דוגמאות, מבאר ביאור חופשי, מסיק,
מנבא, משכתב, מסכם, מתרגם, משנה, משלים, חוזה.
|
יישום
|
היכולת
ליישם כללים, עקרונות מידע, הנחות, תיאוריות או הפשטות אחרות למצבים חדשים וממשיים.
|
משנה,
מחשב, מדגים, מגלה, תופס, משפר, מפעיל, מנבא, מבין, מייצר, מתייחס ל..., בוחר,
מפריד, מחלק לסעיפים, מפתח, מכליל, מייחס.
|
אנליזה
|
לימוד מעמיק של תוכן לימודי לשם תפיסת
המבנה של התוכן הנלמד, צורת ארגונו הצורנית והלוגית, וכן לשם גילוי היסודות,
הרעיונות, ההשקפות והשיטות שעליהן מבוסס תוכן זה.
|
מחלק
לסעיפים, מתאר גרפית, ממיין, מבחין, מזהה, מדגים, מסיק, מדגיש, מקשר, בוחר,
מפריד, ממיין לקטגוריות, מעמת, משווה.
|
סינתזה
|
יצירת
יצירה שלמה חדשה ע"י צירופים של רעיונות ממקורות שונים, באופן שייוצרו
מבנים ודפוסים העומדים ביסודה של היצירה החדשה.
|
יוצר
קטגוריות, מחבר ומצרף, יוצר, מכין, מתכנן, משפר, מארגן, מסדר מחדש, בונה מחדש,
משחזר, משכתב, מסכם, מציע, מספר, מרכיב, מפתח.
|
הערכה
|
שיפוט
הערכים שבאידיאות תוך שימוש
בקריטריונים
ובסטנדרטים של אומדנים שיקבעו את מידת הדיוק, התכליתיות והשימושיות של הפרטים.
|
מעריך,
משווה, מסיק, מבקר, מבדיל, משייך, מסכם, תומך, שופט, טוען, מעמת, קובע תקן.
|
טבלה 2 - הטקסונומיה של קרתוואל
קריטריונים
|
הגדרה
|
מילות מפתח
|
קבלה
|
הלומד
יהיה רגיש לקיומם של גירויים ותופעות מסוימות. הוא יהיה נכון לקלוט אותם או
להפנות אליהם את ליבו.
|
ערות
לצבע, לצורה ולמבנה. גילוי סובלנות, נכונות לקבלה.
|
היענות
|
תשומת
לב פעילה, כעין "התחייבות" אישית לתופעה אך במידה מצומצמת מאוד.
|
נכונות
לקיים הוכחות מסוימות, הישמעות לכללים מסוימים, מוצא סיפוק בדברים מסוימים.
|
התייחסות ערכית
|
נכונות
נפשית של הפרט לקבוע את התנהגותו בהתאם לערכים בהם הוא מאמין.
|
מקבל
על עצמו אחריות, מסירות לרעיונות ועקרונות, אמונה בערכים שונים.
|
ארגון
|
ארגון
הערכים למערכת ערכים, קביעת היחסים ביניהם וקביעת סדר העדיפויות, על מנת ליצור
סולם ערכים.
|
שקילת
תורות שונות, שפיטת בני-אדם לפי התנהגותם כפרטים.
|
אפיון ע"י ערך
או מערכת ערכים
|
אצל
הפרט קיימת היררכיה של ערכים, מאורגנים למערכת בעלת משמעות והגיון פנימיים והפרט
פועל בקביעות בהתאם לערכיו.
|
פילוסופית
חיים, כללי התנהגות המבוססים על עקרונות מסוימים.
|
טבלה 4 - הטקסונומיה העתידית באה להוסיף ולהרחיב על
בלום.
הקטגוריה
|
הגדרה
|
מונחים התנהגותיים
|
מילות מפתח
|
||||
ידע
|
להשיג בזמן אמת יישום מוצלח של מידע.
|
לדעת היכן למצוא את הפרטים; לדעת אסטרטגיות חיפוש; לפתח סמלים חדשים
בחברה סופר-סמלית; לפתח מוסכמות.
|
לאתר; לדעת היכן לחפש; לסנן; להתעדכן;
להשמיט; לפתח.
|
||||
הבנה
|
הבנה רבת פנים של מידע מסוים, הצבת
קטעי מידע באופנים שונים כאשר לכל הרכב משמעות שונה.
|
להרחיב מודלים קיימים של חשיבה;
להציב את צורת החשיבה בפסיפס גדול יותר; להמציא סמלים לדברים מוחשיים ולסחור
באותם סמלים; ליצור היסקים ואנלוגיות באופנים
שונים ומנקודות מבט שונות.
|
להרחיב; להציב בפסיפס רחב; להמציא
סמלים; לקשר יחסית.
|
||||
יישום
|
להפיק רעיונות חדשים מרעיון ישן,
לצורך יישום בזמן אמת של מידע רלוונטי בווריאציות
שונות. ליצור משמעות חדשה לסמלים חדשים, ליצור משמעות חדשה לסמל קיים וליצור סמל
חדש למשמעות קיימת.
|
שימוש בקודים ובסמלים חדשים וישנים; שינוי קודים וסמלים
ישנים.
|
ליזום שינויים; להגמיש; להחליט; לארגן
מחדש.
|
||||
אנאליזה
|
שבירת יחידה או חומר לימוד לחלקים
המרכיבים אותה ובניית מערכות יחסים
שונות ומגוונות ואף מנוגדות מאותם חלקי יחידה. לבחור מתוך אוקיינוס המידע
הדינמי, תוך ערכי שיפוט פרסונאליים/ תרבותיים/ אתניים, להציב קטעי מידע במבנים
רב ממדיים במרחב, לעשות סימולציה של יישומים שונים ליחסים שונים וסימולציה של
פרספקטיבות שונות במרחב הרב ממדי.
|
ליצור יחסים; להבחין בין יחסים; לנתח
פיסות מידע בדרכים שונות; להעריך מהימנות מידע ולהציב חלקי מידע ביחסים שונים
תוך מודעות לכך שהיחסים יהיו נתונים להשפעות של זמן, מרחב ואינטואיציה אישית.
|
בחירה רלוונטית; חידוד בפריזמה אישית;
פירוק ובניית יחסים בין חלקי מידע.
|
||||
סינתזה
|
יצירת מצרפים שונים בעלי משמעויות שונות
מיחידות מידע נתונות.
|
לפתח מיומנויות של איתור אלמנט
בדיד מפיסות מידע שממנו נלקח במטרה לתת
לו משמעות חדשה.
|
לאתר; לזהות; לקשר.
|
||||
הערכה
|
לדעת לבחור קריטריונים מתאימים ולפתח
קריטריונים חדשים, בכדי לעשות הערכה שתהיה שימושית להמשך התפתחות הלמידה
והעשייה. כמו-כן, יש לעשות הערכה גם על הנסתר.
|
להעריך איכותית ולא רק כמותית, להתמקד ולקשר בין מכלול הפריטים הרלוונטיים.
|
פוסל; מעבד; בודק; מעמת.
|
||||
השבחה
|
המיומנות לבחור במצרף המתאים של מידע
וליישמו בפתרון בעיות בסיטואציות שונות – בזמן ובמקום, ובכך להשביח את המצרף.
|
התאמה - ליצור תוצר חדשני ע"י קישור
קוגנטיבי אישי בין שני תחומים, שנראים כרחוקים זה מזה.
קונוטציה - המשמעות האישית המתקשרת בתודעתו של
אדם מסוים לפיסת מידע מסוימת.
העוז לשכוח.
|
התאמה; קונוטציה; סימולטניות.
|
||||
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה