יום שני, 11 במרץ 2019

מערך שיעור - תחפושות בתנך (פורים)

מבוסס על מערך שיעור מקסים של רות לזר - הפוך על הפוך

לקחתי את הרעיון שלה, ערכתי וסידרתי בהתאם

חלק א - דמויות מהתנ"ך
חלוקה לקבוצות
כל קבוצה מקבלת דמות תנ"כית אחת , ויבררו מהי התחפושת שלבשה, לאיזה מטרה, וכיצד חשפה או הסתירה התחפושת את זהותה.

הדמויות מהתנך


איסוף במליאה: ברור הזהות היא משימה אנושית המוטלת על כל אדם. סיפורם של גיבורי התנ"ך מאירים באור נוסף את עלילותיהם.

חלק ב - דמויות ממגילת אסתר
עבודה בקבוצות
המקורות המופיעים בדף מקוטעים, ונועדו להבליט כל מיני היבטים בחיי הדמויות. 



איסוף וסיכום: כל קבוצה תבחר להציג פן אחד של אחת מהדמויות שעסקה בהן, ותנסה להציג היבטים פחות מקובלים בתודעת המסורת.

סיכום (מתוך מערך השיעור)
אדם וחוה: רק כשהיו אדם וחוה לבושים יכלו להיווכח באמת. הלבוש שלכאורה מכסה ומסתיר חושף דווקא.
יעקב ורבקה: יעקב "מתחפש" לאחיו בעצת אמו כדי להשיג את הברכה המיועדת לאחיו.
התחבולה והרמאות של יעקב נדרשו לא פעם אצל חז"ל לגנאי, מתוך מודעות לעוול שנגרם לעשו.
תמר:  התחפושת של תמר מסייעת בידה להבהיר לחמיה- יהודה את טעותו. למרות מעמדה הנחות וכבודו של יהודה, נראה כי המקרא מתייצב לצדה של תמר. אישור לכך אפשר למצוא בעובדה שמזרעה יצא דוד המלך.
אשת ירבעם: במקרה זה משמשת התחפושת את האישה לדעת את הצפוי לבנה, משום שלא העזה, בהוראת בעלה, להודות שהיא נזקקת לעצתו של נביא ה'.
שאול  המבקר אצל בעלת האוב: מטרת תחפושתו של שאול להסתיר את היותו נוהג בניגוד להוראה שלו עצמו.

מגילת אסתר: העיקרון של הסתרת זהותו של האדם בעזרת תחפושות, מהווה מוטיב החוזר על עצמו לאורך כל המגילה:
כשאסתר ושאר המועמדות למלכות מובאות אל הארמון, ניתנת להן הזכות לבחור מה ללבוש, באילו תכשיטים להתקשט ובאילו תמרוקים להתבשם, לקראת הפגישה המיוחלת עם המלך.
לאחר שאסתר מוכתרת למלכות היא מסתירה את מוצאה היהודי.
זהותו של מרדכי, כמי שהציל את חיי המלך, נשארת עלומה עד לרגע הנכון.
המלך אחשוורוש מצווה על המן להלביש את מרדכי בבגדי מלכות ולהובילו ברחובות.
מרדכי: מרדכי מפגין את יהדותו ברבים מתוך התרסה בוטה כלפי סביבתו.
לאורך הדורות, הזרות אשר יהודים רבים, בדומה למרדכי, בחרו להדגישה, גרמה לגילויי אנטישמיות בכל התפוצות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה